WB data
  • GeoMarketing GIS
  • Oferta
    • Geomarketing – analiza lokalizacji
    • Catchment Area – obszar oddziaływania
    • Dane przestrzenne – wektorowe i rastrowe
    • Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko
    • Mapa potrzeb zdrowotnych
  • Szkolenia specjalistyczne
    • Szkolenia GIS
      • Szkolenie QGIS Premium
      • Szkolenia QGIS – Kurs indywidualny lub grupowy
      • Szkolenie QGIS – Kurs dwudniowy
      • Szkolenie QGIS – poziom średnio zaawansowany
      • Szkolenie QGIS – poziom zaawansowany
      • Szkolenie QGIS i SAGA GIS – poziom podstawowy
    • Szkolenia specjalistyczne GIS
      • Szkolenie QGIS i arkusz kalkulacyjny
      • Szkolenie QGIS w gospodarowaniu i wycenie nieruchomości
      • Szkolenie QGIS w planowaniu strategicznym
      • Szkolenie QGIS w planowaniu przestrzennym
      • Szkolenie QGIS w planowaniu przestrzennym – Premium
      • #12304 (bez tytułu)
      • Szkolenie QGIS w badaniu i ochronie środowiska
      • Szkolenie QGIS dla zarządców infrastruktury liniowej
      • Szkolenie QGIS dla zarządzających infrastrukturą komunalną
      • Szkolenie Animacje w QGIS
    • Szkolenia z arkusza kalkulacyjnego
      • Szkolenie – Excel podstawy
      • Szkolenie – Excel średnio zaawansowany
      • Szkolenie QGIS i arkusz kalkulacyjny
  • O nas
  • GIS blog
  • Kontakt
Saturday December 19th, 2020 by Wojciech Brol
analizy gis

Dostępność kolei w Polsce

Dostępność kolei w Polsce
Saturday December 19th, 2020 by Wojciech Brol
analizy gis

Artykuł jest kontynuacją analizy dostępności kolei w Polsce.  W poprzednim wpisie na blogu zwizualizowałem wszystkie stacje i przystanki kolejowe, na których w 2018 roku była wymiana pasażerska.

Według danych Urzędu Transportu Kolejowego w 2018 roku było 2631 stacji lub przystanków kolejowych, na których byli pasażerowie. W analizie dostępności czasowej wyznaczyłem strefy oddziaływania tych stacji pod względem czasu dojścia piechotą (do 30 minut) oraz czas dojazdu samochodem (do 15 minut).

Dostępność drogowa kolei

Na początek wyznaczyłem strefy dostępności stacji i przystanków kolejowych samochodami osobowymi. Tak powstała poniższa mapa, która przedstawia strefy czasowe do 15 minut od miejsca przesiadki na koleje, strefy czasowe podzieliłem co 5 minut. Zielony kolor oznacza dojazd w ciągu 5 minut do dowolnej stacji kolejowej. Największe obszary zielone widać w okolicach Warszawy, Łodzi, Wrocławia czy Katowic. Im gęściej położone stacje lub przystanki, tym lepsza dostępność do kolei.

Mapa przedstawia dostępność czasową samochodem do stacji i przystanków kolejowych
Mapa przedstawia dostępność czasową samochodem do stacji i przystanków kolejowych

Takie obszary mają dużą korelację z gęstością zaludnienia oraz miejscami pracy. Szczególnie w większych ośrodkach miejskich kolej odgrywa dużą rolę w przypadku dojazdów do pracy, Warszawa jest tutaj dobrym przykładem. Po wyznaczeniu obszarów obliczyłem odsetek mieszkańców objętych strefami dostępności i wyszło, że 95% mieszkańców województwa śląskiego ma najwyżej 15 minut jazdy samochodem, by dotrzeć do najbliższej stacji kolejowej. Ponad 90% mieszkańców ma jeszcze województwo dolnośląskie, a w opolskim jest to prawie 90%.

Pod drugiej stronie bieguna dostępności do kolei są mieszkańcy województwa świętokrzyskiego, których tylko 65% jest strefie do 15 minut jazdy autem do stacji kolejowej. W okolicy 70% znajdują się województwa lubelskie i podlaskie.

Dostępność piesza do kolei

Wydaje się, że lepszą miarą zbadania dostępności kolei jest wyznaczenie stref oddziaływania przemieszczaniem się pieszo. Wtedy potencjalny podróżny nie musi zmieniać środka lokomocji, nie musi się przesiadać, by dotrzeć do najbliższej stacji kolejowej. Jak można się domyślać, tak wyznaczone strefy dostępności nie obejmą już zdecydowanej większości mieszkańców województw.

Do obliczenia wziąłem pod uwagę strefy 30-minutowe dojścia do stacji i przystanków kolejowych. Na pierwszym miejscu znalazło się województwo dolnośląskie, w którym ponad 60% mieszkańców mieszkało w strefie maksymalnie 30 minutowego marszu do stacji kolejowej. Drugie było województwo śląskie (57%), a trzecie pomorskie prawie 55%.

Zdecydowanie najgorzej sytuacje wyglądała w województwie lubelskim, w którym jedynie 30% mieszkańców ma mniej niż 30 minut piechotą do kolei. Na mapie widać, podział Polski na ścianę wschodnią, poniżej 42% i ścianę zachodnią z większą dostępnością do kolei.

Mapa przedstawia odsetek mieszkańców, którzy mają maksymalnie 30 minut piechotą do stacji kolejowej
Mapa przedstawia odsetek mieszkańców, którzy mają maksymalnie 30 minut piechotą do stacji kolejowej

Tabela przedstawia te same dane użyte na mapie, uzupełnione o liczbę mieszkańców.

Dostępność do większych stacji

Na koniec pozwoliłem sobie wybrać stacje kolejowe, na których wymiana pasażerska w 2018 roku wynosiła ponad 1000 pasażerów na dobę. Takich stacji było 214, z czego najwięcej w województwa mazowieckim 52, a najmniej w podlaskim 1.

Do większych stacji kolejowych, w 30 minutowej strefie dostępności pieszo, miało 34,5% mieszkańców województwa pomorskiego oraz prawie 30% łódzkiego. Poniżej 10% mieszkańców miało do takich stacji dostęp w województwach lubelskim i lubuskim.

Przy takiej analizie lokalizacja stacji w centrach gęsto zaludnionych miast ma kluczowe znaczenie. To wpływa bezpośrednio na odsetek mieszkańców objętych najbliższymi strefami dojścia. Dobra lokalizacja ma też kluczowe znaczenie przy wybieraniu kolei przy codziennych dojazdach do pracy, nie wspomnę tu już o oczywistych aspektach wyboru jakimi są częstotliwość kursowania, czas jazdy czy cena biletu.

Ostatnie duże inwestycje, a jeszcze bardziej zapowiadane inwestycje w kolej, powinny tą dostępność jeszcze poprawić, ale na to przyjdzie nam czekać kilka najbliższych lat. Oby się to spełniło, czego Państwu, jak i sobie życzę.

Dane o wymianie pasażerskiej pochodzą z Urzędu Transportu Kolejowego.

dostępność czasowa dostępność kolei odległość do stacji kolejowej

Previous articleJak daleko jest do stacji kolejowej?Dworzec kolejowy w KatowicachNext article Wynagrodzenia w powiatach w 2019 roku na mapach
Wojciech Brol
Geograf, podróżnik, miłośnik lotnictwa i fotografii. Absolwent Wydziału Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego i Systemów Informacji Geograficznej na Politechnice Śląskiej. Trener GIS, specjalizacja QGIS. #avgeek

Language:

  • Polski
  • English

Recent Posts

Wynagrodzenia w powiatach w 2019 roku na mapachSaturday January 23rd, 2021
Dostępność kolei w PolsceSaturday December 19th, 2020
Jak daleko jest do stacji kolejowej?Wednesday November 11th, 2020

Categories

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory

(Polski) Nasz darmowy kurs QGIS – online

https://youtu.be/0ODhMo7DLZ0

Tags

analiza konkurencji analiza lokalizacji cpl analizy geomarketingowe analizy przestrzenne analizy sieciowe animacje w qgis animowane mapy demografia dostępność czasowa dostępność drogowa dostępność komunikacji publicznej dostępność lotnisk dostępność piesza geografia wyborcza geomarketing jakość życia lotniska mapa mapa emerytur mapa lotnisk mapa pochodzenia mieszkańców mapa rozwodów mapa urodzenia mapy mapy wyborcze mapy wyborów miejsce urodzenia model huffa nauka qgis porty lotnicze potencjał ludnościowy qgis rozwody saga gis wtyczki do qgis wybory wybory do sejmu wybory na mapach wybory prezydenckie wybory prezydenckie 2020 wybory prezydenta wybory samorządowe wybory samorządowe 2018 wynagrodzenia wynagrodzenia w polsce

O nas

Analizujemy!

Badamy!

Doradzamy!

Szkolimy!

Kontakt

WB data
NIP: 9542164180
+48 501 951 227
info@wbdata.pl
24h

(Polski) Zmień język:

  • Polski
  • English

Ostatnie wpisy

Wynagrodzenia w powiatach w 2019 roku na mapachSaturday January 23rd, 2021
Dostępność kolei w PolsceSaturday December 19th, 2020
Jak daleko jest do stacji kolejowej?Wednesday November 11th, 2020
NMT – badanie wysokości Rysów po polskiej stronie TatrThursday August 27th, 2020
Porównanie I i II tury Wyborów Prezydenta 2020Monday July 13th, 2020

Popular Posts

Jaki jest zasięg oddziaływania portu lotniczego w Berlinie na terenie Polski?61 comments
Wyniki wyborów do Sejmu 2019 na mapach56 comments
Mapy wyborcze Warszawy – jak głosowano w dzielnicach do Sejmu 201952 comments
Top 5 wtyczek do QGIS-a dla początkujących52 comments
Wybory 2019 do sejmu w dzielnicach Katowic51 comments

Categories

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory

(Polski) Nasz darmowy kurs QGIS dla początkujących

https://youtu.be/UWdlqIKs_hk
2014-2020 WBdata.pl

Language:

  • Polski
  • English

Recent Posts

Wynagrodzenia w powiatach w 2019 roku na mapachSaturday January 23rd, 2021
Dostępność kolei w PolsceSaturday December 19th, 2020
Jak daleko jest do stacji kolejowej?Wednesday November 11th, 2020

Categories

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaNie wyrażam zgody