CATCHMENT AREA – OBSZAR ODDZIAŁYWANIA

Catchment Area lotnisk

Obszar, rejon oddziaływania – catchment area danego punktu sprzedaży, to w skrócie teren na którym ten dany punkt sprzedaży jest najbardziej atrakcyjny i przyciąga najwięcej klientów. Wyznaczenie go, daje lepszy obraz działalności handlowej, usługowej. Obszar oddziaływania punktu można wyznaczyć za pomocą czasowej dostępności transportowej. Im lepsza dostępność transportowa, tym większy obszar oddziaływania.

Catchment Area dworca kolejowego

Dzięki wyznaczeniu obszaru oddziaływania, można obliczyć liczbę ludności zamieszkującą w danej odległości czasowej od punktu Państwa działalności. Mogą to być przedziały np. co 5 minut lub co godzinę, istnieje pełna dowolność w wyborze przedziałów. Każdy przedział czasowy oznaczamy na mapie innym kolorem, tak by był dobrze widoczny.

Obliczamy również tereny o najszybszym dojeździe do danego punktu tzw. closest point, czyli wyznaczamy obszary z których dotrzemy najszybciej, w najkrótszym czasie.

 

DO OBLICZENIA OBSZARU ODDZIAŁYWANIA BUDUJEMY MODELE RUCHU, w trzech rodzajach

Modele ruchu

Wolny

Model ruchu drogowego o około 30% wolniejszy od standardowego, uwzględniający ruch samochodowy w godzinach szczytu.

Standard

Model ruchu drogowego standardowy, uwzględniający wszystkie ograniczenia prędkości oraz typ dróg i kongestię ruchu. Jest wolniejszy niż model idealny.

Szybki

Model ruchu drogowego najszybszy, nieuwzględniający ruchu na drogach, pozwalający najlepiej zobrazować rzeczywisty czas dojazdu do danego miejsca w godzinach poza szczytem, w weekendy i w nocy.

PRZYKŁAD DWÓCH MODELI RUCHU: STANDARDOWEGO I WOLNEGO
(PORÓWNAJ SUWAKIEM OBA MODELE)

Wizualizacja obszaru oddziaływania pozwala na atrakcyjne przedstawienie na mapie odległości czasowej od punktu, dzięki temu można np. pokazać rejony dowozu towaru w danej odległości czasowej oraz kosztach dojazdu. Pozwala na ciekawsze pokazanie lokalizacji danego obiektu lub miejsca na mapie.

Opracowanie Catchment Area, czyli obszarów oddziaływania przydatne jest dla takich obiektów/miejsc jak (wraz z przykładami analiz):

  • porty lotnicze (wyznaczenie obszaru oddziaływania portu lotniczego z obliczeniem jego potencjalnych klientów, zbadania portu konkurencyjnego, analiza uruchomienia nowej trasy);
  • sklepy wielkopowierzchniowe (obliczenie liczby potencjalnych klientów zamieszkującej w najbliższej odległości, wyznaczenie obszarów do kolportowania gazetek reklamowych);
  • banki (wyznaczenie obszaru działalności oddziału banku, zbadanie jego potencjalnych klientów, kanibalizacja oddziałów, restrukturyzacja sieci sprzedaży);
  • miasta (pokazanie atrakcyjności miejscowości dla potencjalnego inwestora, pod względem kapitału ludzkiego mieszkańców);
  • hotele (zbadanie liczby firm i instytucji zlokalizowanych w pobliżu hotelu, wyznaczenie obszaru do godziny od hotelu)
  • centra rozrywki (obliczenie liczby osób w wieku poniżej 18 lat, którzy najchętniej korzystaliby z tego typu rozrywki)
  • małe sklepy (wyznaczenie obszarów czasowych do 15 minut dojścia piechotą do sklepu)
  • punkty usługowe (wyznaczenie obszarów dojścia do 30 minut do punktu usługowego, obliczenie liczby potencjalnych klientów)

 

WYZNACZENIE CATCHMENT AREA POZWALA W PROSTY I ATRAKCYJNY SPOSÓB PRZEDSTAWIĆ OBSZAR DOJAZDU DO KLIENTA.

Catchment area punktu sprzedaży - przykład
Catchment area punktu sprzedaży – przykład

Wygląd i wielkość strefy dojazdu zależą od upodobań klienta i rodzaju działalności.

Catchment Area - przykład obszaru oddziaływania do 60 minut od punktu usługowego
Catchment Area – przykład obszaru oddziaływania do 60 minut od punktu usługowego