WB Data

analizy przestrzenne | geomarketing | GIS | mapy | szkolenia

analizy dla portów lotniczych, ciekawostki

Loty do Barcelony i Madrytu z Warszawy i Modlina statystycznie

Barcelona

Barcelona

Facebooktwittergoogle_plusredditlinkedinmail

W tym wpisie przyjrzymy się statystykom lotów na trasach do/z dwóch największych hiszpańskich lotnisk – Madryt Barajas i Barcelona El Prat, po polskiej stronie będzie do stołeczne lotnisko Chopina i pobliskie lotnisko w Modlinie.

Dane statystyczne pochodzą z Eurostatu i dzięki nim można poznać jakie było obłożenie na wspomnianych trasach. Na lotnisku w Modlinie w 2015 roku na stałe operował jedynie Ryanair, z kolei z lotniska Chopina do obu hiszpańskich portów lotniczych operacje wykonywał LOT,  a do Barcelony również niskokosztowy Wizzair.

W 2015 roku linie lotnicze Ryanair na trasach z/do Modlina wykonały po około 500 lotów do/z Barcelony i Madrytu. Z lotniska Chopina oferta była większa, do/z Madrytu niecałe 900 lotów, a do/z Barcelony prawie 1050 lotów.

Miesięczne obłożenie (load factor – LF) samolotów na trasach do/z Barcelony i Madrytu przedstawia wykres. Od razu rzuca się w oczy większy LF na lotach z/do lotniska Warszawa-Modlin (WMI). Lata tu tylko Ryanair, który najczęściej ma atrakcyjne ceny biletów. Wypełnienie samolotów z/d Modlina wahało się w przedziale 83-95%. Amplituda średniego miesięcznego wypełnienia samolotów dla trasy do/z Barcelony wynosi niecałe 9 punktów procentowych, a dla lotów do/z Madrytu 11,5 punktu procentowego. W czasie miesięcy wakacyjnych obłożenie było największe i wynosiło około 95%.

Wykres przedstawia średnie miesięczne obłożenie (load factor - LF) samolotów na trasach z/do lotnisk Warszawa-Chopina (WAW) i Warszawa-Modlin (WMI) do/z lotnisk Barcelona El Prat (BCN) i Madryt-Barajas (MAD)

Wykres przedstawia średnie miesięczne obłożenie (load factor – LF) samolotów na trasach z/do lotnisk Warszawa-Chopina (WAW) i Warszawa-Modlin (WMI) do/z lotnisk Barcelona El Prat (BCN) i Madryt-Barajas (MAD)

Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w stołecznym lotnisku Chopina, gdzie dużą część operacji przeprowadzają tradycyjne linie lotnicze. Najmniejsze wypełnienie, na obu trasach, zanotowano w styczniu i z każdym miesiącem wzrastało, aż do sezonu wakacji letnich. Obłożenie samolotów na trasie do/z Barcelony swoje maksimum osiągnęło w sierpniu, a do/z Madrytu w październiku. Amplituda miesięcznego wypełnienia samolotów w przypadku Barcelony wyniosła aż 31 punktów procentowych, a dla Madrytu było to 21 pp.

Dla całego 2015 roku, średnie wypełnienie na omawianych trasach z/do lotniska Warszawa-Modlin wyniosło około 91,5%, a lotniska Chopina w przypadku trasy do/z Barcelony 82%, a do/z Madrytu 79,5%.

Dane statystyczne pochodzą z Eurostatu.

Wypełnienie samolotów nie wpływa bezpośrednio na wyniki finansowe połączenia, może być jednak wskaźnikiem popularności danej trasy.
Facebooktwittergoogle_plusredditlinkedinmail
Follow us: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinrss

Comments are Closed

Theme by Anders Norén