[:pl]
Zastanówmy się nad rolą kolei w transporcie osób. W ostatnich kilku latach trwa szereg inwestycji na kolei. Oprócz kupna nowych składów osobowych, trwa modernizacja i rewitalizacja infrastruktury liniowej. Modernizacja ma na celu poprawę prędkości, a rewitalizacja przywrócenie pierwotnej prędkości na torach. M.in. w związku z obniżeniem się jakości obsługi przewoźników kolejowych oraz dużej konkurencji przewoźników drogowych, kolejowe przewozy pasażerskie systematycznie zmniejszają się.
Czy inwestycje na kolei sprawią, że pasażerowie wrócą do niej? Miejmy nadzieję, że tak.
W niniejszej analizie pokazano czasową dostępność transportową w dwóch przypadkach, w pierwszym wyliczono dostępność transportową przy użyciu tylko transportu drogowego, a w drugim dodatkowo dodano infrastrukturę kolejową na trasach po których kursują pociągi Pendolino. Zanalizowano dwa punkty, jeden to dworzec Warszawa Centralna, drugi to dworzec w Katowicach.
Na poniższej mapie widać, że prawie całe województwo mazowieckie leży w dwugodzinnej dostępności drogowej do badanego punktu, czyli dworca Centralnego. Natomiast w strefie czterogodzinnej dostępności znajdują się nawet tereny zachodniej granicy Polski w pobliżu autostrady A2.
Druga mapa została wzbogacona o tory na których jeździ narodowa duma kolejowa – Pendolino. Od razu widać polepszenie dostępności czasowej w kierunku północno-zachodnim do Trójmiasta oraz na południe w kierunku Śląska i Małopolski. Krańce strefy dwugodzinnej dostępności przesuwają się o około 100 km.
Kolejne mapy przedstawiają analogicznie dostępność do dworca w Katowicach. Transportem drogowym do Warszawy można dojechać w niecałe 4 godziny.
Dodając tory kolejowe, dostępność transportowa widocznie zwiększa się i do Warszawy dojedzie się godzinę krócej.
Mając takie dane można obliczyć liczbę ludności zamieszkującą w danej strefie dostępności od konkretnego punktu. Poniższy wykres pokazuje ile osób mieszka w zależności od odległości czasowej od Dworca w Warszawie i Katowicach.
Podsumowując dobra kolej i infrastruktura kolejowa znacząco wpływa na transport, zarówno pasażerski jak i towarowy. Bez niej kierowcy staliby w kilometrowych korkach, nie tylko w Warszawie.
Analizy nie uwzględniają kongestii ruchu na drogach i postojów na stacjach kolejowych.[:]