WB data
  • Home
  • Oferta
    • Geomarketing – analiza lokalizacji
    • Catchment Area – obszar oddziaływania
    • Dane przestrzenne – wektorowe i rastrowe
    • Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko
    • Mapa potrzeb zdrowotnych
  • Szkolenia specjalistyczne
    • Szkolenia GIS
      • Szkolenie QGIS Premium
      • Szkolenia QGIS – Kurs indywidualny lub grupowy
      • Szkolenie QGIS – Kurs dwudniowy
      • Szkolenie QGIS – poziom średnio zaawansowany
      • Szkolenie QGIS – poziom zaawansowany
      • Szkolenie QGIS i SAGA GIS – poziom podstawowy
    • Szkolenia specjalistyczne GIS
      • Szkolenie QGIS i arkusz kalkulacyjny
      • Szkolenie QGIS w gospodarowaniu i wycenie nieruchomości
      • Szkolenie QGIS w planowaniu strategicznym
      • Szkolenie QGIS w planowaniu przestrzennym
      • Szkolenie QGIS w planowaniu przestrzennym – Premium
      • [:pl]Analiza danych w QGIS[:en]#12304 (bez tytułu)[:]
      • Szkolenie QGIS w badaniu i ochronie środowiska
      • Szkolenie QGIS dla zarządców infrastruktury liniowej
      • Szkolenie QGIS dla zarządzających infrastrukturą komunalną
      • Szkolenie Animacje w QGIS
    • Szkolenia z arkusza kalkulacyjnego
      • Szkolenie – Excel podstawy
      • Szkolenie – Excel średnio zaawansowany
      • Szkolenie QGIS i arkusz kalkulacyjny
  • O nas
  • Blog
  • Kontakt
3 marca 2015 przez Wojciech Brol
analizy gis

Tramwaj na południe Katowic

Tramwaj na południe Katowic
3 marca 2015 przez Wojciech Brol
analizy gis

[:pl]

Artykuł porusza kwestie przebiegu nowej linii tramwajowej na południu Katowic i ludność zamieszkującą okolice planowanej trasy.
Niedawno prezydent Katowic, Marcin Krupa, zapowiedział zbudowanie nowej linii tramwajowej z Pętli Brynowskiej na południe do dzielnicy Kostuchna, w okolice osiedla Bażantowo.

W prasie zostały zaprezentowane warianty przebiegu badanej trasy. Jadąc od Pętli Brynowskiej trasa biegnie wzdłuż ulicy Rzepakowej, na skrzyżowaniu rozdzielają się warianty 1 i 2, wariant 1 biegnie wzdłuż ulicy Kolejowej, a wariant 2 biegnie na wprost, następnie skręca w lewo w ulicę Jagodową, pod lasem oba warianty łączą się i kończą się w okolicach szpitala przy ulicy Ziołowej. W tym miejscu trasa dzieli się na kolejne cztery warianty. Prosto ulicą Ziołową biegną dwa warianty 3A i 3B, które dzielą się tylko „na chwilę”, na ulicy Jaworowej i Spółdzielczości, następnie już razem biegną ulicami Radockiego i Bażantów do końca trasy. Z kolei warianty 4A i 4B, w okolicach szpitala przy Ziołowej biegną na południe, wariant 4B skręca w prawo na ulicę Koników Polnych, by potem skręcić w lewo w Radockiego. Wariant 4A biegnie skrajem osiedla i łączy się z wszystkimi wariantami dopiero w okolicach ulicy Bażantów.

Taki przebieg wariantów linii tramwajowej determinuje różną dostępność przestrzenną, a w konsekwencji różną ilość osób, która z niej skorzysta. Te inwestycje są dla ludzi i musi ich być jak najwięcej, żeby mogli korzystać z nowego tramwaju na południe.

W celu wyliczenia ilu potencjalnych pasażerów może skorzystać z linii tramwajowej utworzono dwa bufory w odległości 400 i 800 metrów od linii. W literaturze fachowej za strefę oddziaływania linii tramwajowych przyjmuje się odległości od 300 do 1000 metrów, odpowiada to czasowi przejścia od 5 do 15 minut. My przyjęliśmy czas dojścia do linii 6 i 12 minut. W analizie nie badamy dostępności przystanków tramwajowych, tylko warianty linii.
Na poniższej mapie widać wyniki analizy. W najbardziej pesymistycznym wariancie, omijającym osiedla od wschodu, pod lasem, 400 metrów od linii tramwajowej mieszka 8 839 osób (wariant 1 + 4A). W najlepszym wariancie pod względem ilości osób mieszka 14 343 ludzi (wariant 2 + 3A). To jest też najdłuższy z wariantów, mający w sumie około 5,5 km i jest dłuższy od najkrótszego o ok. 800 metrów.

W odległości do 800 metrów od linii tramwajowej, czyli dla tych bardziej zdeterminowanych potencjalnych pasażerów, mieszka zdecydowanie więcej ludności. W pesymistycznym wariancie jet to już prawie 25 tys. osób, a w najlepszym wariancie ponad 29 tys. osób.

Mapa przedstawia warianty przebiegu nowej linii tramwajowej na południe Katowic
Mapa przedstawia warianty przebiegu nowej linii tramwajowej na południe Katowic

Podsumowując, mamy nadzieję, że inwestor, czyli Urząd Miasta, wykona podobne, bardziej pogłębione analizy, które odpowiedzą na pytanie gdzie jest największe zapotrzebowanie na taki środek transportu i wyznaczy linię oraz przystanki w najbardziej optymalnym miejscu.

[:]

geomarketing potencjał ludnościowy tramwaj

Poprzedni artykułA gdyby nie było kolei, Pendolino...Następny artykuł Wybory samorządowe 2014
Wojciech Brol
Geograf, podróżnik, miłośnik lotnictwa i fotografii. Absolwent Wydziału Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego i Systemów Informacji Geograficznej na Politechnice Śląskiej. Trener GIS, specjalizacja QGIS. #avgeek

Ostatnie wpisy

Mapa emerytur w Polsce w 2020 roku19 lutego 2022
Gdzie wydawano bony turystyczne w 2020 roku? – mapy29 grudnia 2021
Nowy paczkomat – analiza przestrzenna – demografia6 marca 2021

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory

[:pl]Nasz darmowy kurs QGIS – online[:]

https://youtu.be/0ODhMo7DLZ0

Tagi

analiza konkurencji analizy geomarketingowe analizy przestrzenne analizy sieciowe animacje w qgis animowane mapy demografia dostępność czasowa dostępność drogowa dostępność komunikacji publicznej dostępność lotnisk dostępność piesza geografia wyborcza geomarketing jakość życia lotniska mapa mapa emerytur mapa lotnisk mapa pochodzenia mieszkańców mapa rozwodów mapa urodzenia mapy mapy wyborcze mapy wyborów miejsce urodzenia model huffa nauka qgis porty lotnicze potencjał ludnościowy qgis regon rozwody saga gis wtyczki do qgis wybory wybory do sejmu wybory na mapach wybory prezydenckie wybory prezydenckie 2020 wybory prezydenta wybory samorządowe wybory samorządowe 2018 wynagrodzenia wynagrodzenia w polsce

O nas

Analizujemy!

Badamy!

Doradzamy!

Szkolimy!

Kontakt

WB data
NIP: 9542164180
+48 501 951 227
info@wbdata.pl
24h

Ostatnie wpisy

Mapa emerytur w Polsce w 2020 roku19 lutego 2022
Gdzie wydawano bony turystyczne w 2020 roku? – mapy29 grudnia 2021
Nowy paczkomat – analiza przestrzenna – demografia6 marca 2021
Wynagrodzenia w powiatach w 2019 roku na mapach23 stycznia 2021
Dostępność kolei w Polsce19 grudnia 2020

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory
2014-2022 WBdata.pl

Ostatnie wpisy

Mapa emerytur w Polsce w 2020 roku19 lutego 2022
Gdzie wydawano bony turystyczne w 2020 roku? – mapy29 grudnia 2021
Nowy paczkomat – analiza przestrzenna – demografia6 marca 2021

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory