WB data
  • Home
  • Oferta
    • Geomarketing – analiza lokalizacji
    • Catchment Area – obszar oddziaływania
    • Dane przestrzenne – wektorowe i rastrowe
    • Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko
    • Mapa potrzeb zdrowotnych
  • Szkolenia specjalistyczne
    • Szkolenia GIS
      • Szkolenie QGIS Premium
      • Szkolenia QGIS – Kurs indywidualny lub grupowy
      • Szkolenie QGIS – Kurs dwudniowy
      • Szkolenie QGIS – poziom średnio zaawansowany
      • Szkolenie QGIS – poziom zaawansowany
      • Szkolenie QGIS i SAGA GIS – poziom podstawowy
    • Szkolenia specjalistyczne GIS
      • Szkolenie QGIS i arkusz kalkulacyjny
      • Szkolenie QGIS w gospodarowaniu i wycenie nieruchomości
      • Szkolenie QGIS w planowaniu strategicznym
      • Szkolenie QGIS w planowaniu przestrzennym
      • Szkolenie QGIS w planowaniu przestrzennym – Premium
      • [:pl]Analiza danych w QGIS[:en]#12304 (bez tytułu)[:]
      • Szkolenie QGIS w badaniu i ochronie środowiska
      • Szkolenie QGIS w branży OZE
      • Szkolenie QGIS dla zarządców infrastruktury liniowej
      • Szkolenie QGIS dla zarządzających infrastrukturą komunalną
      • Szkolenie Animacje w QGIS
    • Szkolenia z arkusza kalkulacyjnego
      • Szkolenie – Excel podstawy
      • Szkolenie – Excel średnio zaawansowany
      • Szkolenie QGIS i arkusz kalkulacyjny
  • O nas
  • Blog
  • Kontakt
26 lutego 2015 przez Wojciech Brol
analizy gis

A gdyby nie było kolei, Pendolino…

A gdyby nie było kolei, Pendolino…
26 lutego 2015 przez Wojciech Brol
analizy gis

[:pl]

Zastanówmy się nad rolą kolei w transporcie osób. W ostatnich kilku latach trwa szereg inwestycji na kolei. Oprócz kupna nowych składów osobowych, trwa modernizacja i rewitalizacja infrastruktury liniowej. Modernizacja ma na celu poprawę prędkości, a rewitalizacja przywrócenie pierwotnej prędkości na torach. M.in. w związku z obniżeniem się jakości obsługi przewoźników kolejowych oraz dużej konkurencji przewoźników drogowych, kolejowe przewozy pasażerskie systematycznie zmniejszają się.
Czy inwestycje na kolei sprawią, że pasażerowie wrócą do niej? Miejmy nadzieję, że tak.

W niniejszej analizie pokazano czasową dostępność transportową w dwóch przypadkach, w pierwszym wyliczono dostępność transportową przy użyciu tylko transportu drogowego, a w drugim dodatkowo dodano infrastrukturę kolejową na trasach po których kursują pociągi Pendolino. Zanalizowano dwa punkty, jeden to dworzec Warszawa Centralna, drugi to dworzec w Katowicach.

Na poniższej mapie widać, że prawie całe województwo mazowieckie leży w dwugodzinnej dostępności drogowej do badanego punktu, czyli dworca Centralnego. Natomiast w strefie czterogodzinnej dostępności znajdują się nawet tereny zachodniej granicy Polski w pobliżu autostrady A2.

Mapa przedstawia czasową dostępność drogową do dworca Centralnego w Warszawie
Mapa przedstawia czasową dostępność drogową do dworca Centralnego w Warszawie

Druga mapa została wzbogacona o tory na których jeździ narodowa duma kolejowa – Pendolino. Od razu widać polepszenie dostępności czasowej w kierunku północno-zachodnim do Trójmiasta oraz na południe w kierunku Śląska i Małopolski. Krańce strefy dwugodzinnej dostępności przesuwają się o około 100 km.

Mapa przedstawia czasową dostępność drogowo-kolejową do dworca Centralnego w Warszawie
Mapa przedstawia czasową dostępność drogowo-kolejową do dworca Centralnego w Warszawie

Kolejne mapy przedstawiają analogicznie dostępność do dworca w Katowicach. Transportem drogowym do Warszawy można dojechać w niecałe 4 godziny.

Mapa przedstawia czasową dostępność drogową do dworca w Katowicach
Mapa przedstawia czasową dostępność drogową do dworca w Katowicach

Dodając tory kolejowe, dostępność transportowa widocznie zwiększa się i do Warszawy dojedzie się godzinę krócej.

Mapa przedstawia czasową dostępność drogow-kolejową do dworca w Katowicach
Mapa przedstawia czasową dostępność drogow-kolejową do dworca w Katowicach

Mając takie dane można obliczyć liczbę ludności zamieszkującą w danej strefie dostępności od konkretnego punktu. Poniższy wykres pokazuje ile osób mieszka w zależności od odległości czasowej od Dworca w Warszawie i Katowicach.

Wykres przedstawia liczbę ludności zamieszkującą strefy odległości czasowej od dworca Centralnego w Warszawie i w Katowicach
Wykres przedstawia liczbę ludności zamieszkującą strefy odległości czasowej od dworca Centralnego w Warszawie i w Katowicach

Podsumowując dobra kolej i infrastruktura kolejowa znacząco wpływa na transport, zarówno pasażerski jak i towarowy. Bez niej kierowcy staliby w kilometrowych korkach, nie tylko w Warszawie.

Analizy nie uwzględniają kongestii ruchu na drogach i postojów na stacjach kolejowych.[:]

analizy sieciowe dostępność kolejowa geomarketing mapy pendolino

Poprzedni artykułPowierzchnia mieszkania na osobęNastępny artykuł Tramwaj na południe KatowicTramwaj w lesie
Wojciech Brol
Geograf, podróżnik, miłośnik lotnictwa i fotografii. Absolwent Wydziału Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego i Systemów Informacji Geograficznej na Politechnice Śląskiej. Trener GIS, specjalizacja QGIS. #avgeek

Ostatnie wpisy

Mapa emerytur w Polsce w 2020 roku19 lutego 2022
Gdzie wydawano bony turystyczne w 2020 roku? – mapy29 grudnia 2021
Nowy paczkomat – analiza przestrzenna – demografia6 marca 2021

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory

[:pl]Nasz darmowy kurs QGIS – online[:]

https://youtu.be/0ODhMo7DLZ0

Tagi

analiza konkurencji analizy geomarketingowe analizy przestrzenne analizy sieciowe animacje w qgis animowane mapy demografia dostępność czasowa dostępność drogowa dostępność komunikacji publicznej dostępność lotnisk dostępność piesza geografia wyborcza geomarketing jakość życia lotniska mapa mapa emerytur mapa lotnisk mapa pochodzenia mieszkańców mapa rozwodów mapa urodzenia mapy mapy wyborcze mapy wyborów miejsce urodzenia model huffa nauka qgis porty lotnicze potencjał ludnościowy qgis regon rozwody saga gis wtyczki do qgis wybory wybory do sejmu wybory na mapach wybory prezydenckie wybory prezydenckie 2020 wybory prezydenta wybory samorządowe wybory samorządowe 2018 wynagrodzenia wynagrodzenia w polsce

O nas

Analizujemy!

Badamy!

Doradzamy!

Szkolimy!

Kontakt

WB data
NIP: 9542164180
+48 501 951 227
info@wbdata.pl
24h

Ostatnie wpisy

Mapa emerytur w Polsce w 2020 roku19 lutego 2022
Gdzie wydawano bony turystyczne w 2020 roku? – mapy29 grudnia 2021
Nowy paczkomat – analiza przestrzenna – demografia6 marca 2021
Wynagrodzenia w powiatach w 2019 roku na mapach23 stycznia 2021
Dostępność kolei w Polsce19 grudnia 2020

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory
2014-2022 WBdata.pl

Ostatnie wpisy

Mapa emerytur w Polsce w 2020 roku19 lutego 2022
Gdzie wydawano bony turystyczne w 2020 roku? – mapy29 grudnia 2021
Nowy paczkomat – analiza przestrzenna – demografia6 marca 2021

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory