WB data
  • Home
  • Oferta
    • Geomarketing – analiza lokalizacji
    • Catchment Area – obszar oddziaływania
    • Dane przestrzenne – wektorowe i rastrowe
    • Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko
    • Mapa potrzeb zdrowotnych
  • Szkolenia specjalistyczne
    • Szkolenia GIS
      • Szkolenie QGIS Premium
      • Szkolenia QGIS – Kurs indywidualny lub grupowy
      • Szkolenie QGIS – Kurs dwudniowy
      • Szkolenie QGIS – poziom średnio zaawansowany
      • Szkolenie QGIS – poziom zaawansowany
      • Szkolenie QGIS i SAGA GIS – poziom podstawowy
    • Szkolenia specjalistyczne GIS
      • Szkolenie QGIS i arkusz kalkulacyjny
      • Szkolenie QGIS w gospodarowaniu i wycenie nieruchomości
      • Szkolenie QGIS w planowaniu strategicznym
      • Szkolenie QGIS w planowaniu przestrzennym
      • Szkolenie QGIS w planowaniu przestrzennym – Premium
      • Analiza danych w QGIS
      • Szkolenie QGIS w badaniu i ochronie środowiska
      • Szkolenie QGIS w branży OZE
      • Szkolenie QGIS dla zarządców infrastruktury liniowej
      • Szkolenie QGIS dla zarządzających infrastrukturą komunalną
      • Szkolenie Animacje w QGIS
      • Szkolenie MS SQL SERVER
      • Szkolenie „QGIS w analizie zagospodarowania i odprowadzania wód opadowych”
    • Szkolenia QGIS z Pythonem
      • Szkolenia QGIS z Python’em – poziom podstawowy
      • Szkolenie QGIS z Pythonem – poziom średnio zaawansowany
      • Szkolenia QGIS z Pythonem – poziom zaawansowany
    • Szkolenia z arkusza kalkulacyjnego
      • Szkolenie – Excel podstawy
      • Szkolenie – Excel średnio zaawansowany
      • Szkolenie QGIS i arkusz kalkulacyjny
  • O nas
  • Blog
  • Kontakt
6 lutego 2019 przez Wojciech Brol
analizy gis

Dworzec kolejowy dobrym generatorem ruchu dla galerii handlowej?

Dworzec kolejowy dobrym generatorem ruchu dla galerii handlowej?
6 lutego 2019 przez Wojciech Brol
analizy gis

Pytanie zadane w tytule analizy generuje kolejne pytania, ilu potrzeba klientów, by galeria dobrze prosperowała, skąd biorą się klienci, którzy z nich wydają najwięcej pieniędzy? W analizie zajmę się pytaniem, ilu potencjalnych klientów może generować dworzec kolejowy i skąd ci klienci mogą przyjechać. Dworzec w Katowicach będzie w tym momencie dobrym studium przypadku, z uwagi na umiejscowioną przy nim Galerię Katowicką.

Założeniem analizy jest to, że potencjalni klienci będą przyjeżdżać pociągami do stacji Katowice, a czas jazdy pociągu osobowego zajmuje maksymalnie ok. 30 minut, a cała podróż do miejsca docelowego, łącznie z dojściem do dworca początkowego nie trwa dłużej niż godzinę. W przypadku bliżej położonych stacji kolejowych, spacer na stację kolejową może być dłuższy, a w gdy stacja kolejowa jest położona dalej od Katowic, wtedy spacer może trwać maksymalnie 30 minut.

Do badania wybrano 8 linii kolejowych,które docierają do Katowic w soboty w czasie otwarcia sklepów. Linie podzielono wg częstotliwości kursowania i wskazano stację początkową, która mieści się w przedziale czasowym dojazdu do stacji Katowice (ok. 30 minut).

  • Co godzinę:
    • Gliwice
    • Tychy Lodowisko
    • Dąbrowa Górnicza Ząbkowice
    • Łaziska Górne Brada
    • Kobiór
  • Co 2 godziny
    • Bytom Karb
    • Jaworzno Szczakowa
  • Co 3 godziny
    • Mysłowice Brzezinka

Najwięcej pociągów Kolei Śląskich jeździ na trasie wschód-zachód pomiędzy Dąbrową Górniczą a Gliwicami oraz na południe regionu w stronę Tychów, Łazisk i Kobióra. Gdyby założyć, że w pociągu przyjedzie do Katowic 100 osób, to w ciągu godziny może dojechać około 1000 pasażerów z tych ośmiu tras.

Mapa przedstawia badane linie kolejowe do stacji Katowice
Mapa przedstawia badane linie kolejowe do stacji Katowice

Dostępność czasowa dworca w Katowicach

A jaka jest dostępność czasowa dworca w Katowicach? Na podstawie danych o czasie przejazdu pociągów oraz czasie dojścia do przystanków/stacji kolejowych na tych ośmiu trasach, została zbadana dostępność. Obliczono powierzchnię dostępności czasowej w interwałach 15-minutowych i policzono liczbę osób mieszkającą na tym terenie. Na mapie zwizualizowano strefy dostępności czasowej do dworca w Katowicach przy uwzględnieniu transportu kolejowego i pieszego do stacji wsiadania.

Mapa przedstawia dostępność kolejowo-pieszą do dworca w Katowicach w strefach do 60 minut
Mapa przedstawia dostępność kolejowo-pieszą do dworca w Katowicach w strefach do 60 minut

Najlepsza dostępność, jak się można było spodziewać, jest w Katowicach, z uwagi na krótki czas jazdy pociągiem, w strefie do 15 minut (oznaczonej kolorem niebieskim) można jeszcze dojść pieszo z okolicznych do stacji. Strefy do 30 minut znajdują się w okolicach większości badanych stacji. W badaniu wzięto pod uwagę 60 minut jako maksymalny czas podróży do dworca w Katowicach. W tabeli przedstawiono liczbę ludności w strefach dostępności w podziale na gminy.

gmina czas dojazdu i dojścia do stacji liczba mieszkańców
Bytom od 16 do 30 minut 2268
Bytom od 31 do 45 minut 40519
Bytom od 46 do 60 minut 60086
Będzin do 15 minut 340
Będzin od 46 do 60 minut 2783
Będzin od 16 do 30 minut 18866
Będzin od 31 do 45 minut 22644
Chorzów od 46 do 60 minut 6011
Chorzów do 15 minut 6560
Chorzów od 31 do 45 minut 29885
Chorzów od 16 do 30 minut 62282
Czeladź od 31 do 45 minut 935
Czeladź od 46 do 60 minut 5460
Dąbrowa Górnicza od 16 do 30 minut 18493
Dąbrowa Górnicza od 46 do 60 minut 21196
Dąbrowa Górnicza od 31 do 45 minut 55894
Gliwice od 16 do 30 minut 1087
Gliwice od 31 do 45 minut 15696
Gliwice od 46 do 60 minut 49198
Jaworzno od 16 do 30 minut 1486
Jaworzno od 31 do 45 minut 4238
Jaworzno od 46 do 60 minut 5027
Katowice od 46 do 60 minut 21964
Katowice do 15 minut 31901
Katowice od 31 do 45 minut 93478
Katowice od 16 do 30 minut 116767
Kobiór od 16 do 30 minut 356
Kobiór od 46 do 60 minut 616
Kobiór od 31 do 45 minut 1905
Mikołów od 46 do 60 minut 5246
Mikołów od 16 do 30 minut 6808
Mikołów od 31 do 45 minut 19074
Mysłowice do 15 minut 2497
Mysłowice od 46 do 60 minut 7405
Mysłowice od 31 do 45 minut 23257
Mysłowice od 16 do 30 minut 27230
Orzesze od 46 do 60 minut 546
Piekary Śląskie od 46 do 60 minut 55
Pszczyna od 31 do 45 minut 244
Pszczyna od 46 do 60 minut 413
Ruda Śląska do 15 minut 660
Ruda Śląska od 16 do 30 minut 19561
Ruda Śląska od 46 do 60 minut 25829
Ruda Śląska od 31 do 45 minut 33376
Siemianowice Śląskie od 46 do 60 minut 5047
Sosnowiec do 15 minut 4904
Sosnowiec od 46 do 60 minut 40613
Sosnowiec od 31 do 45 minut 47035
Sosnowiec od 16 do 30 minut 47039
Tychy od 46 do 60 minut 14640
Tychy od 16 do 30 minut 38427
Tychy od 31 do 45 minut 61236
Zabrze od 16 do 30 minut 13515
Zabrze od 31 do 45 minut 47213
Zabrze od 46 do 60 minut 58251
Łaziska Górne od 16 do 30 minut 2799
Łaziska Górne od 46 do 60 minut 4405
Łaziska Górne od 31 do 45 minut 7844
Świętochłowice do 15 minut 3787
Świętochłowice od 46 do 60 minut 5702
Świętochłowice od 31 do 45 minut 16053
Świętochłowice od 16 do 30 minut 22719

Sumarycznie, w strefie dostępności 15 minut mieszka nieco ponad 50 tys. osób. Tutaj trzeba zaznaczyć, że nie obliczono liczby ludności zamieszkałej w bezpośrednim sąsiedztwie dworca w Katowicach, warunek był taki, że trzeba było skorzystać z pociągu i przejechać przynajmniej jedną stację kolejową.

Liczba mieszkańców w strefach czasowych dojścia do stacji i dojazdu do Katowic

W strefie do 30 minut mieszka 450 tys. osób, a sumarycznie w strefie do 60 minut jest to już ponad 1,3 mln mieszkańców.

Dostępność piesza stacji kolejowych

Oprócz zbadania dostępności czasowej do dworca w Katowicach, przygotowano strefy dostępności badanych stacji kolejowych w obszarze badań. Obliczono strefy do 15 minut pieszo od każdej ze stacji. Jak widać na mapie, w niektórych gminach strefy te nachodzą na siebie z uwagi na bliską odległość między kolejnymi przystankami/stacjami. Taka sytuacja ma miejsce głównie w Tychach, gdzie na odcinku ok. 2 km są zlokalizowane 4 stacje.

Mapa przedstawia dostępność pieszą do stacji kolejowych na badanym terenie w strefach do 15 minut
Mapa przedstawia dostępność pieszą do stacji kolejowych na badanym terenie w strefach do 15 minut

Po wyznaczeniu obszarów 15-minutowej dostępności pieszej do stacji, obliczono zamieszkującą ją liczbę ludności. Najwięcej osób mieszka w pobliżu katowickich stacji, wyłączając główną stację Katowice, prawie 90 tys. osób ma mniej niż 16 minut piechotą do jednego z dworców w stolicy województwa, stanowi to 30% wszystkich mieszkańców miasta. Drugim miastem są Tychy, w których prawie 60% mieszkańców ma dobry dostęp do kolei. To miasto wygrywa w tym rankingu pod względem największej dostępności do kolei. Żadne inne miasto, które znajduje się na obszarze analizy nie ma tak dobrej dostępności. Na kolejnym miejscu znajduje się Chorzów, w którym dobry dostęp do kolei ma ok. 46% mieszkańców. Najmniejszy odsetek mieszkańców w dobrej dostępności do kolei zanotowano w Jaworznie, w którym istnieje stacja Jaworzno-Szczakowa na trasie Katowice-Kraków, usytuowana w znacznej odległości od centrum miasta.

nazwa gminy liczba ludności w strefie 15 minut od badanych stacji kolejowych odsetek ludności gminy [w %]
Jaworzno 3887 4,2
Gliwice 16898 9,3
Ruda Śląska 18184 13,1
Zabrze 25050 14,4
Sosnowiec 30886 15,1
Bytom 32109 19,1
Mikołów 10917 27
Katowice 89106 30,1
Kobiór 1511 30,8
Dąbrowa Górnicza 38156 31,5
Będzin 18546 32,3
Mysłowice 24400 32,7
Łaziska Górne 8236 36,8
Świętochłowice 18855 37,4
Chorzów 50627 46,4
Tychy 76392 59,6

W badaniu pokazano jakim generatorem ruchu jest dworzec kolejowy dla galerii handlowej. Dostępność czasowa jest wysoce skorelowana z liczbą ludności wokół, czyli im lepsza dostępność obiektu, tym większa szansa na sukces w biznesie, jakim jest w tym przypadku działalność handlowa. W zeszłym roku badałem korelację między liczbą pasażerów a dostępnością czasową.

Stacja kolejowa przy dużym centrum handlowym jest na pewno wygodnym miejscem dotarcia do miejsca robienia zakupów. Im więcej kursów pociągów, tym większe prawdopodobieństwo, że potencjalni klienci skorzystają z tego środka transportu. Przejazd pociągiem do 30 minut wydaje się sensownym czasem, który potencjalny klient centrum handlowego może przeznaczyć na przemieszczenie się do konkretnego obiektu handlowego. Lokalizacja przy tak dużej stacji, jaką jest stacja Katowice, wydaje się bardzo dobrym miejscem na taki biznes, jak galeria handlowa. Na brak klientów, w tym tych przybyłych koleją, nie powinna narzekać.

analizy geomarketingowe dostępność galerii handlowej dostępność piesza geomarketing

Poprzedni artykułNazwiska na mapie PolskiNastępny artykuł Saldo migracji zagranicznych w latach 1995-2017 na mapach Polski

Ostatnie wpisy

Mediana wieku w Polsce na mapach w latach 2018-20233 kwietnia 2025
Podatek od budynków mieszkalnych na mapie Polski17 sierpnia 2024
Wybory samorządowe 2024 na mapach24 maja 2024

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory

[:pl]Nasz darmowy kurs QGIS – online[:]

https://youtu.be/0ODhMo7DLZ0

Tagi

analiza konkurencji analizy geomarketingowe analizy przestrzenne analizy sieciowe animacje w qgis animowane mapy demografia dostępność czasowa dostępność drogowa dostępność lotnisk dostępność piesza geografia wyborcza geomarketing jakość życia lotniska mapa mapa emerytur mapa lotnisk mapa pochodzenia mieszkańców mapa przestępstw mapa rozwodów mapa urodzenia mapy mapy wyborcze mapy wyborów miejsce urodzenia model huffa nauka qgis porty lotnicze potencjał ludnościowy qgis rozwody saga gis wtyczki do qgis wybory wybory do sejmu wybory na mapach wybory prezydenckie wybory prezydenckie 2020 wybory prezydenta wybory samorządowe wybory samorządowe 2018 wynagrodzenia wynagrodzenia na mapie wynagrodzenia w polsce

O nas

Analizujemy!

Badamy!

Doradzamy!

Szkolimy!

Kontakt

WB data
NIP: 9542164180
+48 501 951 227
info@wbdata.pl
08:00-17:00

Ostatnie wpisy

Mediana wieku w Polsce na mapach w latach 2018-20233 kwietnia 2025
Podatek od budynków mieszkalnych na mapie Polski17 sierpnia 2024
Wybory samorządowe 2024 na mapach24 maja 2024
Mapa przestępstw 202316 maja 2024
Wynagrodzenia w powiatach w 2022 roku na mapach11 maja 2024

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory
MAMY 10 LAT! 2014-2024 WBdata.pl

Ostatnie wpisy

Mediana wieku w Polsce na mapach w latach 2018-20233 kwietnia 2025
Podatek od budynków mieszkalnych na mapie Polski17 sierpnia 2024
Wybory samorządowe 2024 na mapach24 maja 2024

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory