WB data
  • Home
  • Oferta
    • Geomarketing – analiza lokalizacji
    • Catchment Area – obszar oddziaływania
    • Dane przestrzenne – wektorowe i rastrowe
    • Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko
    • Mapa potrzeb zdrowotnych
  • Szkolenia specjalistyczne
    • Szkolenia GIS
      • Szkolenie QGIS Premium
      • Szkolenia QGIS – Kurs indywidualny lub grupowy
      • Szkolenie QGIS – Kurs dwudniowy
      • Szkolenie QGIS – poziom średnio zaawansowany
      • Szkolenie QGIS – poziom zaawansowany
      • Szkolenie QGIS i SAGA GIS – poziom podstawowy
    • Szkolenia specjalistyczne GIS
      • Szkolenie QGIS i arkusz kalkulacyjny
      • Szkolenie QGIS w gospodarowaniu i wycenie nieruchomości
      • Szkolenie QGIS w planowaniu strategicznym
      • Szkolenie QGIS w planowaniu przestrzennym
      • Szkolenie QGIS w planowaniu przestrzennym – Premium
      • [:pl]Analiza danych w QGIS[:en]#12304 (bez tytułu)[:]
      • Szkolenie QGIS w badaniu i ochronie środowiska
      • Szkolenie QGIS w branży OZE
      • Szkolenie QGIS dla zarządców infrastruktury liniowej
      • Szkolenie QGIS dla zarządzających infrastrukturą komunalną
      • Szkolenie Animacje w QGIS
    • Szkolenia z arkusza kalkulacyjnego
      • Szkolenie – Excel podstawy
      • Szkolenie – Excel średnio zaawansowany
      • Szkolenie QGIS i arkusz kalkulacyjny
  • O nas
  • Blog
  • Kontakt
15 listopada 2017 przez Wojciech Brol
analizy dla portów lotniczych

Korelacja między liczbą pasażerów a dostępnością czasową lotnisk

Korelacja między liczbą pasażerów a dostępnością czasową lotnisk
15 listopada 2017 przez Wojciech Brol
analizy dla portów lotniczych

[:pl]

Dzisiaj wpis o lotniskach, a mianowicie o ich dostępności czasowej i liczbie pasażerów oraz korelacji między tymi miarami. Zastanawiamy się czy liczba pasażerów portów lotniczych w Polsce jest skorelowana z ich dostępnością czasową i liczbą mieszańców w najbliższej strefie dostępności.

Dane o liczbie pasażerów portów lotniczych pochodzą ze strony Urzędu Lotnictwa Cywilnego, z kolei dane o liczbie mieszkańców w strefie do 20 minut zostały obliczone w naszej analizie dostępności lotnisk w 2015 roku na podstawie modelu szybkiego.

[supsystic-tables id=7]

Dane o liczbie pasażerów lotnisk pochodzą  ze strony Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Korelacja jest miarą zależności między dwoma zbiorami danych, która pozwala określić czy dane z jednego zbioru zmieniają się w podobny sposób jak z drugiego. Wartość korelacji zmienia się od -1 do 1. Wartość 1 oznacza pełną korelację dodatnią, a -1 pełną korelację ujemną, 0 oznacza brak korelacji.

Korelację zbadaliśmy dla dostępności lotnisk z 2015 roku i danych o liczbie pasażerów dla 2015 i 2016 roku. Dla 2015 roku korelacja wynosi 0,85 , a dla 2016 roku 0,847. Oznacza to dużą korelację pomiędzy zbiorami danych z liczbą mieszkańców stref dostępności oraz liczbą pasażerów poszczególnych lotnisk. Jeśli wyłączyć lotnisko Chopina z badania współczynnika korelacji, to wartość ta wynosi odpowiednio dla roku 2016 0,64, a dla 2015 0,6477.

Dodatkowo postanowiliśmy zbadać różnicę pomiędzy potencjałem demograficznym lotnisk, a rzeczywistą liczbą pasażerów w polskich portach lotniczych. W tabeli podano pozycję danego lotniska (od najwyższej) w zależności od liczby mieszkańców w strefie do 20 minut od lotniska w drugiej kolumnie. Kolumny trzecia i czwarta zawierają pozycję lotniska w zależności od liczby pasażerów w 2016 i 2015 roku. Ostatnie dwie kolumny obrazują różnice pozycji między liczbą mieszkańców strefy dwudziestominutowej od lotniska, a liczbą pasażerów w 2016 i 2015 roku.

Pozycja (od najwyższej do najniższej) lotniska pod względem liczby mieszkańców w najbliższej strefie dostępności oraz liczby pasażerów w 2015 i 2016 roku
Pozycja (od najwyższej do najniższej) lotniska pod względem liczby mieszkańców w najbliższej strefie dostępności oraz liczby pasażerów w 2015 i 2016 roku

Tabelę można interpretować w taki sposób, że potencjał demograficzny lotniska w Łodzi jest niewykorzystany. Obrazuje to pozycja lotniska wg liczby pasażerów w 2016, która jest o 8 pozycji gorsza niż pozycja pod względem potencjału demograficznego.  Oczywiście trzeba zdawać sobie sprawę, że nie żyjemy w próżni i należy brać pod uwagę bliskość lotniska Okęcie, które jest wielkim konkurentem łódzkiego Lublinka. Analiza konkurencji lotnisk była przez nas badana pod koniec 2014 roku.

Z drugiej strony strony lotnisko w Modlinie ma wyższą pozycję jeśli chodzi o liczbę pasażerów, niż jego potencjał demograficzny. Trzeba zaznaczyć, że wzięto tu pod uwagę jedynie 20-minutowy obszar dojazdu. Niedaleko leży Warszawa i duża część jej mieszkańców również korzysta Modlina.

W literaturze zakłada się, że obszary oddziaływania lotnisk wynoszą średnio 2 godziny, czyli tyle średnio dojeżdżają pasażerowie na lotnisko. Oczywiście jest to miara średnia i poszczególni klienci portów lotniczych przemierzają różną drogę do lotniska. Powodów jest wiele, od ceny biletów, przez częstotliwość połączeń, czas przesiadek, po możliwość dotarcia na lotniska transportem zbiorowym.

[:]

dostępność czasowa dostępność lotnisk korelacja liczba pasażerów lotnisk 2015

Poprzedni artykułMikroanaliza konkurencji aptek o rynek klienta osiedlowegoMapa prawdopodobieństwa wyboru Apteki CentrumNastępny artykuł Korelacja między liczbą pasażerów a liczbą mieszkańców w godzinnej strefie od lotniskAnaliza korelacji między liczbą pasażerów a dostępnością czasową lotnisk
Wojciech Brol
Geograf, podróżnik, miłośnik lotnictwa i fotografii. Absolwent Wydziału Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego i Systemów Informacji Geograficznej na Politechnice Śląskiej. Trener GIS, specjalizacja QGIS. #avgeek

Ostatnie wpisy

Mapa emerytur w Polsce w 2020 roku19 lutego 2022
Gdzie wydawano bony turystyczne w 2020 roku? – mapy29 grudnia 2021
Nowy paczkomat – analiza przestrzenna – demografia6 marca 2021

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory

[:pl]Nasz darmowy kurs QGIS – online[:]

https://youtu.be/0ODhMo7DLZ0

Tagi

analiza konkurencji analizy geomarketingowe analizy przestrzenne analizy sieciowe animacje w qgis animowane mapy demografia dostępność czasowa dostępność drogowa dostępność komunikacji publicznej dostępność lotnisk dostępność piesza geografia wyborcza geomarketing jakość życia lotniska mapa mapa emerytur mapa lotnisk mapa pochodzenia mieszkańców mapa rozwodów mapa urodzenia mapy mapy wyborcze mapy wyborów miejsce urodzenia model huffa nauka qgis porty lotnicze potencjał ludnościowy qgis regon rozwody saga gis wtyczki do qgis wybory wybory do sejmu wybory na mapach wybory prezydenckie wybory prezydenckie 2020 wybory prezydenta wybory samorządowe wybory samorządowe 2018 wynagrodzenia wynagrodzenia w polsce

O nas

Analizujemy!

Badamy!

Doradzamy!

Szkolimy!

Kontakt

WB data
NIP: 9542164180
+48 501 951 227
info@wbdata.pl
24h

Ostatnie wpisy

Mapa emerytur w Polsce w 2020 roku19 lutego 2022
Gdzie wydawano bony turystyczne w 2020 roku? – mapy29 grudnia 2021
Nowy paczkomat – analiza przestrzenna – demografia6 marca 2021
Wynagrodzenia w powiatach w 2019 roku na mapach23 stycznia 2021
Dostępność kolei w Polsce19 grudnia 2020

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory
2014-2022 WBdata.pl

Ostatnie wpisy

Mapa emerytur w Polsce w 2020 roku19 lutego 2022
Gdzie wydawano bony turystyczne w 2020 roku? – mapy29 grudnia 2021
Nowy paczkomat – analiza przestrzenna – demografia6 marca 2021

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory