WB data
  • Home
  • Oferta
    • Geomarketing – analiza lokalizacji
    • Catchment Area – obszar oddziaływania
    • Dane przestrzenne – wektorowe i rastrowe
    • Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko
    • Mapa potrzeb zdrowotnych
  • Szkolenia specjalistyczne
    • Szkolenia GIS
      • Szkolenie QGIS Premium
      • Szkolenia QGIS – Kurs indywidualny lub grupowy
      • Szkolenie QGIS – Kurs dwudniowy
      • Szkolenie QGIS – poziom średnio zaawansowany
      • Szkolenie QGIS – poziom zaawansowany
      • Szkolenie QGIS i SAGA GIS – poziom podstawowy
    • Szkolenia specjalistyczne GIS
      • Szkolenie QGIS i arkusz kalkulacyjny
      • Szkolenie QGIS w gospodarowaniu i wycenie nieruchomości
      • Szkolenie QGIS w planowaniu strategicznym
      • Szkolenie QGIS w planowaniu przestrzennym
      • Szkolenie QGIS w planowaniu przestrzennym – Premium
      • [:pl]Analiza danych w QGIS[:en]#12304 (bez tytułu)[:]
      • Szkolenie QGIS w badaniu i ochronie środowiska
      • Szkolenie QGIS dla zarządców infrastruktury liniowej
      • Szkolenie QGIS dla zarządzających infrastrukturą komunalną
      • Szkolenie Animacje w QGIS
    • Szkolenia z arkusza kalkulacyjnego
      • Szkolenie – Excel podstawy
      • Szkolenie – Excel średnio zaawansowany
      • Szkolenie QGIS i arkusz kalkulacyjny
  • O nas
  • Blog
  • Kontakt
15 października 2016 przez Wojciech Brol
analizy dla portów lotniczych, analizy gis

Lotnisko pierwszego wyboru w podróży do Frankfurtu

Lotnisko pierwszego wyboru w podróży do Frankfurtu
15 października 2016 przez Wojciech Brol
analizy dla portów lotniczych, analizy gis

[:pl]

W analizie poruszono zagadnienie wyboru, przez potencjalnego pasażera, lotniska wylotu do portu lotniczego we Frankfurcie, który jest oknem na świat dla wielu polskich pasażerów linii lotniczych. Wykorzystano możliwości, jakie niesie model Huffa, w badaniu konkurencji między portami lotniczymi, pod względem siły przyciągania potencjalnych pasażerów.

Dla pasażera najważniejsza jest oferta linii lotniczych, dostępność do lotnisk oraz cena biletu. W badaniu wzięto pod uwagę ofertę oraz dostępność czasową do lotnisk. Miarą oferty jest liczba lotów w 2015 roku. Im większa liczba lotów w ciągu dnia, tym atrakcyjniejsza oferta dla klienta linii lotniczych.
Największą ofertę w 2015 roku miało, co oczywiste, lotnisko Chopina. Z lub do Frankfurtu wykonano prawie 5 tys. rejsów operacji startu i lądowania. Na drugim miejscu było lotnisko Balice, z ofertą o połowę mniejszą. Ponad 500 lotów rocznie mniej niż w Balicach, wykonano z/na lotnisko Pyrzowice.
Najmniejszą ofertę miały lotniska w Lublinie i Rzeszowie, po około 300 rejsów w 2015 roku.

Wykres przedstawia liczbę wykonanych operacji lotniczych z/do polskich lotnisk do portu lotniczego Frankfurt nad Menem (FRA) w 2015 roku (dane pochodzą z Eurostatu)
Wykres przedstawia liczbę wykonanych operacji lotniczych z/do polskich lotnisk do portu lotniczego Frankfurt nad Menem (FRA) w 2015 roku (dane pochodzą z Eurostatu)

W sumie, z wszystkich polskich lotnisk, wykonano ponad 15 tys. operacji do/z lotniska we Frankfurcie nad Menem (FRA).
Dostępność drogowa badanych lotnisk oraz ich oferta zdeterminowały zasięg oddziaływania lotnisk w zakresie lotów na trasie do/z Frankfurtu. To oznacza, że z wyznaczonych obszarów jest największe prawdopodobieństwo wyboru przez mieszkańca, danego portu lotniczego, który planuje polecieć do portu lotniczego we Frankfurcie. Im lepsza oferta, tym większy obszar oddziaływania portu lotniczego. Warstwica 50% wyznacza obszar, na którym znajdujące się tam lotnisko staje się lotniskiem pierwszego wyboru przy planowaniu podróży do Frankfurtu lub przez Frankfurt.

Mapa przedstawia obszary oddziaływania lotnisk z uwzględnieniem prawdopodobieństwa wyboru lotu do Frankfurtu nad Menem w zależności od wielkości oferty lotów z danego lotniska
Mapa przedstawia obszary oddziaływania lotnisk z uwzględnieniem prawdopodobieństwa wyboru lotu do Frankfurtu nad Menem w zależności od wielkości oferty lotów z danego lotniska

Największa oferta lotniska w Warszawie przekłada się na największy obszar jego oddziaływania i największą liczbę potencjalnych pasażerów. Obszar o największym prawdopodobieństwie (powyżej 50%) obejmuje całe województwo mazowieckie oraz częściowo tereny województw ościennych.

W tym miejscu należy podkreślić, że w analizie zostały zbadane tylko polskie lotniska. Ma to znaczenie dla województw, które graniczą z krajami, szczególnie unijnymi, z których też wykonywane są loty do Frankfurtu. Obszary oddziaływania zmieniłyby swoje granice.

Tradycyjnie największa rywalizacja ma miejsce na południu kraju, między lotniskami Balice i Pyrzowice. Można powiedzieć, że oba lotniska podzieliły się granicą pomiędzy województwami małopolskim i śląskim. Zdecydowanie większy obszar oddziaływania ma krakowskie lotnisko z uwagi na większą ofertę i większą odległość od konkurencji ze wschodu (Rzeszów-Jasionka). Obszar oddziaływania gdańskiego lotniska  jest większy niż obu lotnisk Balice i Pyrzowice, mimo mniejszej oferty, którego powodem jest brak konkurencji w promieniu ok. 150 km.

Najciekawsza jest walka o pasażera z terenów o prawdopodobieństwie poniżej 50%, który ma czasem do kilku lotnisk podobną odległość. Wtedy niuanse mogą decydować o wyborze portu lotniczego.

Taką analizę można wykonać badając istniejące połączenia, jak i modelować potencjał planowanych połączeń wśród konkurencyjnych lotnisk w bliższym, a także dalszym otoczeniu.

[:]

analiza konkurencji lotnisko pierwszego wyboru model huffa

Poprzedni artykułMapa urodzenia mieszkańców Kielc - zagranicaNastępny artykuł Lotnisko pierwszego wyboru w przypadku podróży na Dominikanę
Wojciech Brol
Geograf, podróżnik, miłośnik lotnictwa i fotografii. Absolwent Wydziału Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego i Systemów Informacji Geograficznej na Politechnice Śląskiej. Trener GIS, specjalizacja QGIS. #avgeek

Ostatnie wpisy

Mapa emerytur w Polsce w 2020 roku19 lutego 2022
Gdzie wydawano bony turystyczne w 2020 roku? – mapy29 grudnia 2021
Nowy paczkomat – analiza przestrzenna – demografia6 marca 2021

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory

[:pl]Nasz darmowy kurs QGIS – online[:]

https://youtu.be/0ODhMo7DLZ0

Tagi

analiza konkurencji analizy geomarketingowe analizy przestrzenne analizy sieciowe animacje w qgis animowane mapy demografia dostępność czasowa dostępność drogowa dostępność komunikacji publicznej dostępność lotnisk dostępność piesza geografia wyborcza geomarketing jakość życia lotniska mapa mapa emerytur mapa lotnisk mapa pochodzenia mieszkańców mapa rozwodów mapa urodzenia mapy mapy wyborcze mapy wyborów miejsce urodzenia model huffa nauka qgis porty lotnicze potencjał ludnościowy qgis regon rozwody saga gis wtyczki do qgis wybory wybory do sejmu wybory na mapach wybory prezydenckie wybory prezydenckie 2020 wybory prezydenta wybory samorządowe wybory samorządowe 2018 wynagrodzenia wynagrodzenia w polsce

O nas

Analizujemy!

Badamy!

Doradzamy!

Szkolimy!

Kontakt

WB data
NIP: 9542164180
+48 501 951 227
info@wbdata.pl
24h

Ostatnie wpisy

Mapa emerytur w Polsce w 2020 roku19 lutego 2022
Gdzie wydawano bony turystyczne w 2020 roku? – mapy29 grudnia 2021
Nowy paczkomat – analiza przestrzenna – demografia6 marca 2021
Wynagrodzenia w powiatach w 2019 roku na mapach23 stycznia 2021
Dostępność kolei w Polsce19 grudnia 2020

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory
2014-2022 WBdata.pl

Ostatnie wpisy

Mapa emerytur w Polsce w 2020 roku19 lutego 2022
Gdzie wydawano bony turystyczne w 2020 roku? – mapy29 grudnia 2021
Nowy paczkomat – analiza przestrzenna – demografia6 marca 2021

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory