WB data
  • Home
  • Oferta
    • Geomarketing – analiza lokalizacji
    • Catchment Area – obszar oddziaływania
    • Dane przestrzenne – wektorowe i rastrowe
    • Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko
    • Mapa potrzeb zdrowotnych
  • Szkolenia specjalistyczne
    • Szkolenia GIS
      • Szkolenie QGIS Premium
      • Szkolenia QGIS – Kurs indywidualny lub grupowy
      • Szkolenie QGIS – Kurs dwudniowy
      • Szkolenie QGIS – poziom średnio zaawansowany
      • Szkolenie QGIS – poziom zaawansowany
      • Szkolenie QGIS i SAGA GIS – poziom podstawowy
    • Szkolenia specjalistyczne GIS
      • Szkolenie QGIS i arkusz kalkulacyjny
      • Szkolenie QGIS w gospodarowaniu i wycenie nieruchomości
      • Szkolenie QGIS w planowaniu strategicznym
      • Szkolenie QGIS w planowaniu przestrzennym
      • Szkolenie QGIS w planowaniu przestrzennym – Premium
      • Analiza danych w QGIS
      • Szkolenie QGIS w badaniu i ochronie środowiska
      • Szkolenie QGIS w branży OZE
      • Szkolenie QGIS dla zarządców infrastruktury liniowej
      • Szkolenie QGIS dla zarządzających infrastrukturą komunalną
      • Szkolenie Animacje w QGIS
      • Szkolenie MS SQL SERVER
      • Szkolenie „QGIS w analizie zagospodarowania i odprowadzania wód opadowych”
    • Szkolenia QGIS z Pythonem
      • Szkolenia QGIS z Python’em – poziom podstawowy
      • Szkolenie QGIS z Pythonem – poziom średnio zaawansowany
      • Szkolenia QGIS z Pythonem – poziom zaawansowany
    • Szkolenia z arkusza kalkulacyjnego
      • Szkolenie – Excel podstawy
      • Szkolenie – Excel średnio zaawansowany
      • Szkolenie QGIS i arkusz kalkulacyjny
  • O nas
  • Blog
  • Kontakt
3 czerwca 2014 przez Wojciech Brol
analizy dla portów lotniczych, analizy gis

Potencjał ludnościowy polskich lotnisk

Potencjał ludnościowy polskich lotnisk
3 czerwca 2014 przez Wojciech Brol
analizy dla portów lotniczych, analizy gis

[:pl]

W 2013 roku polska „rodzina” lotnicza powiększyła się o 2 nowe lotniska międzynarodowe, otwarto lotnisko w Lublinie i ponownie lotnisko w Modlinie. Władze lokalne w różnych zakątkach naszego kraju myślą o utworzeniu kolejnych lotnisk międzynarodowych, takie głosy można usłyszeć w Gdyni, Kielcach, Olsztynie, Opolu, Koszalinie. Najnowszym lotniskiem, które parę dni temu zostało wpisane do rejestru lotnisk cywilnych Urzędu Lotnictwa Cywilnego jest Port Lotniczy Radom-Sadków, zlokalizowany kilka kilometrów od centrum Radomia.

Mapa rozmieszczenia polskich lotnisk na tle liczby ludności.
Mapa rozmieszczenia polskich lotnisk na tle liczby ludności.

Lotniska nie są tanie. Cywilny port lotniczy, żeby się utrzymać, powinien odprawiać średnio ponad 1 milion pasażerów rocznie. I tu pojawia się pytanie, jaki jest potencjał polskich lotnisk, tych działających już od lat, jak i tych, które dopiero co powstały lub w najbliższych czasie się otworzą. Niniejsza analiza traktuje o lotniskach działających oraz o lotnisku w Radomiu i Szymanach na Mazurach, które być może wkrótce ruszy.
W Polsce regularny ruch pasażerski odbywa się na 13 lotniskach międzynarodowych, najbliżej siebie położone są porty lotnicze w Warszawie i Modlinie. Blisko siebie położone są również lotniska w Poznaniu i Zielonej Górze oraz w Krakowie i Pyrzowicach. W 2013 roku najwięcej pasażerów obsłużono na lotnisku Chopina (10,7 mln pasażerów), następnie w Krakowie (3,6 mln) i Gdańsku (2,8 mln), na drugim biegunie było lotnisko w Zielonej Górze z 12 tysiącami pasażerów w całym 2013 roku.

W celu zbadania potencjału portów lotniczych wyznaczono ich bufory o średnicy 20, 50 i 100 kilometrów. Następnie została obliczona liczba ludności zamieszkująca tereny wyznaczone powyższymi buforami, to pozwoli obliczyć ilość potencjalnych pasażerów każdego portu lotniczego, która może skorzystać z ich usług. Analiza pokazuje liczbę ludności danej gminy, pomijany jest tutaj sposób dotarcia potencjalnego klienta portu lotniczego, może być tak, że łatwiej dojechać do portu oddalonego dalej niż tego, który jest dużo bliżej.
Poniżej przedstawiono tabelę z wynikiem analizy, w odległości 20 km najwięcej osób mieszka w okolicy lotniska Chopina (prawie 2 mln), na drugim miejscu jest Łódź, najmniej jest w niedziałającym jeszcze lotnisku w Szymanach (52 tys.), trochę więcej w Babimoście (80 tys.) i w Goleniowie (98 tys.). Ma to związek z tym, że lokalizacja tych ostatnich lotnisk jest poza głównym miastem.

Tabela zawiera liczbę ludności w buforach 20 km, 50 km i 100 km od lotnisk w Polsce.
Tabela zawiera liczbę ludności w buforach 20 km, 50 km i 100 km od lotnisk w Polsce.

Analizując drugi bufor sytuacja się zmienia, liderem jest tu Katowice Airport w Pyrzowicach (3,3 mln osób), nieco mniej mieszka w okolicach portów lotniczych Okęcie i Modlin. Z kolei w odległości 50 km od Szyman mieszka tylko 444 tys. osób, od Babimostu 622 tys., a od Goleniowa i Radomia niecałe 900 tys.

W promieniu 100 km od każdego z analizowanych lotnisk mieszka ponad milion mieszkańców, najwięcej jest ich w okolicach Balic i Pyrzowic (ponad 7 mln), co jest łatwe do przewidzenia, zważywszy na to, iż oba lotniska są blisko siebie. Ponad 5 milionów mieszkańców ma mniej niż 100 km do lotnisk w Warszawie, Modlinie i Radomiu. Najmniej mieszkańców jest w okolicach Goleniowa i Szymanach (1,5 i 1,7 mln).
Patrząc na mapę od razu widać, że potencjalny pasażer często jest w zasięgu co najmniej dwóch, a czasami kilku lotnisk i wtedy potencjał danego lotniska spada, z uwagi na konkurencję sąsiedniego portu. Dla pasażera bliskość kilku lotnisk jest zjawiskiem pozytywnym, może wybierać między przewoźnikami i kierunkami lotów oraz cen biletów. Zarządcy portów muszą się bardziej starać by pozyskać nowego pasażera.

Mapa polskich lotnisk z zaznaczonymi buforami 100 km.
Mapa polskich lotnisk z zaznaczonymi buforami 100 km.

Najmniejszą polską konkurencję wśród polskich portów lotniczych wydaje się, że ma port w Gdańsku i Szczecinie, najtrudniej będzie zacząć pracę zarządowi portu w Radomiu, który ma w promieniu około 100 km porty w Lublinie, Łodzi, a przede wszystkim w Warszawie. Analizując zasięgi portów w otoczeniu lotniska w Radomiu wyliczono, że w promieniu 100 km od Radomia mieszka 609 tysięcy osób, które mają więcej niż 100 km do innych lotnisk. Pokazuje to różowy poligon na powyższej mapie zasięgów lotnisk.
Podsumowując należy bardzo dokładnie zastanowić się czy Polska potrzebuje więcej portów lotniczych. Czy nie lepiej modernizować działające lotniska i poprawiać dojazd do nich.
Najtaniej jest uczyć się od innych krajów, które popełniły błędy budując dużo niepotrzebnej infrastruktury i wydając unijne pieniądze.

Aktualizacja: Artykuł pochodzi sprzed kilku lat, potencjał ludnościowy lotnisk można badać w lepszy sposób, czyli dostępnością czasową. Artykuły na temat dostępności lotnisk znajdziecie pod tym linkiem.

[:en]Population potential of Polish airports

In 2013, Polish aviation “family” has extended by 2 new international airports with opening of the airport in Lublin and re-opening the one in Modlin. Local authorities in different parts of our country are making plans to create other international airports – in the locations like Gdynia, Kielce, Olsztyn, Opole, Koszalin. The most recent airport, which was entered into the register of civil airports a few days ago by Civil Aviation Authority, is Radom Airport, located a few kilometres from the centre of Radom.

Distribution map of Polish airports against a population.
Distribution map of Polish airports against a population.

Airports are not cheap. To be viable, a civil airport should have a traffic of more than 1 million passengers per year. And here comes the question what the potential of Polish airports is, both of those operating for years and those that have just been created or are to be opened in the nearest future. This analysis concerns the existing airports and the airport in Radom and Szymany, which may soon come into operation.

In Poland, a regular passenger traffic takes place at 13 international airports. The ones closest to each other are the airports in Warsaw and Modlin. Also, the airports in Poznań and Zielona Góra are in each other’s proximity, as well as the airports in Kraków and Pyrzowice. In 2013 the largest number of passengers flew from Warsaw Chopin Airport (10.7 million passengers), followed by Kraków (3.6 million) and Gdańsk (2.8 million), at the other extreme there was the airport in Zielona Góra with 12 thousand passengers in 2013.

In order to explore the potential of airports, their buffer zones were set with a diameter of 20, 50 and 100 kilometres. Then, the number of people living in the areas marked by the above buffers zones was calculated, which will make it possible to calculate the number of potential passengers of each airport who can avail of its services. The analysis shows the population of a given municipality; the way of reaching the airport by the potential clients is not taken into consideration – it may happen that the access to the airport located at the larger distance is better than to the one that is closer.

Below there is a table showing the analysis results. Within the distance of 20 km, the largest number of people live in the area of Warsaw Chopin Airport (nearly 2 million), followed by Łódź, the smallest population was indicated near the not yet active airport in Szymany (52 thousand), a little larger in Babimost (80 thousand) and Goleniów (98 thousand). This is due to the fact that the location of the latter airports is outside the main city.

The table contains the number of people living in the buffer zones of 20 km, 50 km and 100 km from the airports in Poland.
The table contains the number of people living in the buffer zones of 20 km, 50 km and 100 km from the airports in Poland.

In the analysis of the second buffer, the situation is changing. The leader is Katowice Airport in Pyrzowice (population of 3.3 million), slightly smaller number of people live in the vicinity of Warsaw Chopin Airport and Warsaw Modlin Airport. On the other hand, the area at the distance of 50 km from Szymany has the population of only 444 thousand, Babimost – 622 thousand, and Goleniów and Radom – less than 900 thousand.

The area within the radius of 100 km from each of the analysed airports has the population of over one million inhabitants, with the majority near Kraków Airport and Katowice Airport (over 7 million), which is easy to predict, given the fact that the two airports are close to each other. More than 5 million people live less than 100 km far from the airports in Warsaw, Modlin and Radom. The smallest number of people live in the area of Goleniów and Szymany (1.5 and 1.7 million).

The map clearly shows that potential passengers are often located in the area of at least two, and sometimes more, airports, which reduces the potential of a given airport due to the competition of the neighbouring airport. For a passenger, the proximity to several airports is a positive factor, as they can choose between the carriers and the directions of flights and fares. Airport managers must try harder to win new passenger.

The map of Polish airports with 100 km of the buffer zones marked.
The map of Polish airports with 100 km of the buffer zones marked.

It seems that the airports in Gdańsk and Szczecin have the lowest competition in Poland, while the authorities of Radom Airport are facing the toughest task, as in the radius of about 100 kilometres there are also ports in Lublin, Łódź, and Warsaw in particular. When analysing the impact range of the airports in the vicinity of Radom Airport, it has been calculated that 609,000 people living within 100 km from Radom are located more than 100 km far from other airports. This is indicated by the pink polygon on the map of airport impact ranges.

To sum up, it should be very carefully considered whether Poland needs more airports. It could be a better idea to modernise and improve the existing airports and access to them.

The cheapest way is to learn from other countries that have made a lot of mistakes by building unnecessary infrastructure and spending EU money.

[:]

analizy przestrzenne geomarketing lotniska porty lotnicze potencjał qgis wybory

Następny artykuł Mapa rozwodów w Polsce

Ostatnie wpisy

Mediana wieku w Polsce na mapach w latach 2018-20233 kwietnia 2025
Podatek od budynków mieszkalnych na mapie Polski17 sierpnia 2024
Wybory samorządowe 2024 na mapach24 maja 2024

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory

[:pl]Nasz darmowy kurs QGIS – online[:]

https://youtu.be/0ODhMo7DLZ0

Tagi

analiza konkurencji analizy geomarketingowe analizy przestrzenne analizy sieciowe animacje w qgis animowane mapy demografia dostępność czasowa dostępność drogowa dostępność lotnisk dostępność piesza geografia wyborcza geomarketing jakość życia lotniska mapa mapa emerytur mapa lotnisk mapa pochodzenia mieszkańców mapa przestępstw mapa rozwodów mapa urodzenia mapy mapy wyborcze mapy wyborów miejsce urodzenia model huffa nauka qgis porty lotnicze potencjał ludnościowy qgis rozwody saga gis wtyczki do qgis wybory wybory do sejmu wybory na mapach wybory prezydenckie wybory prezydenckie 2020 wybory prezydenta wybory samorządowe wybory samorządowe 2018 wynagrodzenia wynagrodzenia na mapie wynagrodzenia w polsce

O nas

Analizujemy!

Badamy!

Doradzamy!

Szkolimy!

Kontakt

WB data
NIP: 9542164180
+48 501 951 227
info@wbdata.pl
08:00-17:00

Ostatnie wpisy

Mediana wieku w Polsce na mapach w latach 2018-20233 kwietnia 2025
Podatek od budynków mieszkalnych na mapie Polski17 sierpnia 2024
Wybory samorządowe 2024 na mapach24 maja 2024
Mapa przestępstw 202316 maja 2024
Wynagrodzenia w powiatach w 2022 roku na mapach11 maja 2024

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory
MAMY 10 LAT! 2014-2024 WBdata.pl

Ostatnie wpisy

Mediana wieku w Polsce na mapach w latach 2018-20233 kwietnia 2025
Podatek od budynków mieszkalnych na mapie Polski17 sierpnia 2024
Wybory samorządowe 2024 na mapach24 maja 2024

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaNie wyrażam zgody