W obecnym, trudnym czasie, raczej nie myślimy o podróżowaniu, szczególnie transportem publicznym. Choć według różnych doniesień, w transporcie publicznym transmisja wirusa nie jest znacząca, lecz obawa na pewno istnieje. Zostawmy koronawirusa.
Ja, jako miłośnik kolei, postanowiłem przygotować analizę dostępności do przystanków i stacji kolejowych. Analiza będzie miała dwie części, w pierwszej zajmuję się obliczeniem odległości od przystanków i stacji kolejowych. W drugiej części zajmę się obliczeniem dostępności czasowej do tych samych punktów.
Dane o przystankach i stacjach kolejowych pobrałem z raportu Urzędu Transportu Kolejowego o wymianie pasażerskiej na stacjach w Polsce w 2018 roku. W raporcie, w bazie danych, znajduje się nieco ponad 2600 stacji i przystanków kolejowych, na których w 2018 roku była wymiana pasażerska.
W 2018 roku największa wymiana pasażerska miała miejsce na stacji Wrocław Główny, która wyniosła 58000 pasażerów w ciągu doby, na drugim miejscu była stacja Poznań Główny (57800 pasażerów), trzecia Warszawa Śródmieści 47800. Dopiero na 5 miejscu uplasowała się Warszawa Centralna z 42600 pasażerami dziennie.
Jeśli chodzi o liczbę stacji i przystanków, to najwięcej ich było w województwie wielkopolskim (263) oraz mazowieckim (259), natomiast najmniej w świętokrzyskim (56) podlaskim (90).
Z tych ponad 2600 punktów wyznaczyłem strefy buforowe o interwale 5 km każdy i stworzyłem poniższą mapę, która za pomocą kolorów prezentuje odległość od stacji i przystanków kolejowych. Im ciemniej tym bliżej. Obszary o kolorze białym to obszary znajdujące się powyżej 30 km od stacji i przystanków.
Na podstawie tej analizy mogłem obliczyć maksymalną i średnią odległość od stacji kolejowych w poszczególnych województwach. Największą maksymalną odległość od jakiejkolwiek stacji lub przystanku kolejowego zanotowano w województwie podkarpackim, która wyniosła ponad 60 km. Z kolei, województwem gdzie maksymalna odległość od stacji lub przystanku kolejowego była najmniejsza to województwo śląskie, w którym wyniosła ona 22,6 km.
Województwo śląskie charakteryzowało się również najmniejszą średnią odległością od przystanku lub stacji kolejowej. Z analizy wynika, że średnio do stacji kolejowej, w Śląskiem, jest 5,4 km. Największą średnią odległością od stacji kolejowych lub przystanków zanotowano w województwie podlaskim, która wyniosła 12,3 km.
W drugiej części analizy zbadam dostępność czasową do przystanków i stacji kolejowych. Ukarze się ona pod koniec listopada.
Korzystałem z danych Urzędu Transportu Kolejowego oraz OpenStreetMap.org.