WB data
  • Home
  • Oferta
    • Geomarketing – analiza lokalizacji
    • Catchment Area – obszar oddziaływania
    • Dane przestrzenne – wektorowe i rastrowe
    • Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko
    • Mapa potrzeb zdrowotnych
  • Szkolenia specjalistyczne
    • Szkolenia GIS
      • Szkolenie QGIS Premium
      • Szkolenia QGIS – Kurs indywidualny lub grupowy
      • Szkolenie QGIS – Kurs dwudniowy
      • Szkolenie QGIS – poziom średnio zaawansowany
      • Szkolenie QGIS – poziom zaawansowany
      • Szkolenie QGIS i SAGA GIS – poziom podstawowy
    • Szkolenia specjalistyczne GIS
      • Szkolenie QGIS i arkusz kalkulacyjny
      • Szkolenie QGIS w gospodarowaniu i wycenie nieruchomości
      • Szkolenie QGIS w planowaniu strategicznym
      • Szkolenie QGIS w planowaniu przestrzennym
      • Szkolenie QGIS w planowaniu przestrzennym – Premium
      • Analiza danych w QGIS
      • Szkolenie QGIS w badaniu i ochronie środowiska
      • Szkolenie QGIS w branży OZE
      • Szkolenie QGIS dla zarządców infrastruktury liniowej
      • Szkolenie QGIS dla zarządzających infrastrukturą komunalną
      • Szkolenie Animacje w QGIS
      • Szkolenie MS SQL SERVER
      • Szkolenie „QGIS w analizie zagospodarowania i odprowadzania wód opadowych”
    • Szkolenia QGIS z Pythonem
      • Szkolenia QGIS z Python’em – poziom podstawowy
      • Szkolenie QGIS z Pythonem – poziom średnio zaawansowany
      • Szkolenia QGIS z Pythonem – poziom zaawansowany
    • Szkolenia z arkusza kalkulacyjnego
      • Szkolenie – Excel podstawy
      • Szkolenie – Excel średnio zaawansowany
      • Szkolenie QGIS i arkusz kalkulacyjny
  • O nas
  • Blog
  • Kontakt
25 stycznia 2018 przez Wojciech Brol
analizy dla portów lotniczych

Korelacja między liczbą pasażerów a liczbą mieszkańców w godzinnej strefie od lotnisk

Korelacja między liczbą pasażerów a liczbą mieszkańców w godzinnej strefie od lotnisk
25 stycznia 2018 przez Wojciech Brol
analizy dla portów lotniczych

[:pl]

Wpis jest uzupełnieniem poprzedniej analizy dotyczącej korelacji między liczbą pasażerów polskich lotnisk, a liczbą mieszkańców. W analizie zbadano liczbę mieszkańców w najbliższej, dwudziestominutowej strefie od lotnisk. W związku z tym, że były głosy żeby zbadać jaka jest korelacja w szerszej strefie oddziaływania lotnisk, postanowiliśmy to zrobić w obszarze jednogodzinnej dostępności.

Analizując tabelę z liczbą mieszkańców w strefie do jednej godziny od lotniska na pierwszym miejscu znajduje się lotnisko w Krakowie, a tuż za nim jest port w Pyrzowicach. Tak duża liczba mieszkańców jest spowodowana dużym obszarem oddziaływania obu lotnisk rozciągającym się na Kraków i Metropolię Silesia.

Tutaj ważne dwie uwagi. Model na którym obliczono dostępność drogową, jest modelem szybkim, tzw. idealnym, który nie uwzględnia kongestii ruchu. Druga uwaga to nieuwzględnienie obszarów dostępności nachodzących się na siebie, szczególnie jest to ważne w przypadku lotnisk w Krakowie i Katowicach oraz Warszawie i Modlinie. Te obszary (kanibalizacji), cechują się tym, że są obszarami oddziaływania co najmniej dwóch lotnisk i walka o klienta jest w tych rejonach największa.

Trzecie i czwarte są lotniska w Warszawie i Modlinie, których obszary oddziaływania zawierają się pomiędzy 3 a 3,5 mln mieszkańców. Najmniej osób mieszka w okolicy Olsztyna-Szyman i Zielonej Góry.

Nazwa Portu Lotniczego liczba mieszkańców w obszarze dostępności do 1 godziny liczba pasażerów w 2016 roku
Kraków – Balice 4 673 330 4 974 676
Katowice – Pyrzowice 4 294 700 3 201 654
Chopina w Warszawie 3 438 260 12 795 356
Warszawa / Modlin 3 139 449 2 859 191
Wrocław – Strachowice 2 040 169 2 371 621
Łódź – Lublinek 2 032 573 241 256
Rzeszów – Jasionka 1 783 456 662 024
Poznań – Ławica 1 642 683 1 689 200
Gdańsk Wałęsy 1 597 125 3 986 410
Bydgoszcz – Szwederowo 1 303 323 322 135
Lublin 1 090 811 376 755
Radom – Sadków 1 086 406 8 965
Szczecin – Goleniów 883 282 467 437
Zielona Góra – Babimost 705 046 8 745
Olsztyn- Mazury 367 591 41 290

Korelacja pomiędzy liczbą mieszkańców w obszarze do 60 minut od lotnisk, a liczbą pasażerów w 2016 roku wynosi 0,64 . Jest mniejsza niż w przypadku stref do 20 minut z poprzedniego wpisu.

Ciekawostką może być obliczenie różnicy pomiędzy liczbą pasażerów, a liczbą mieszkańców godzinnej strefy oddziaływania.

Nazwa Portu Lotniczego Różnica
Kraków – Balice 301 346
Katowice – Pyrzowice -1 093 046
Chopina w Warszawie 9 357 096
Warszawa / Modlin -280 258
Wrocław – Strachowice 331 452
Łódź – Lublinek -1 791 317
Rzeszów – Jasionka -1 121 432
Poznań – Ławica 46 517
Gdańsk Wałęsy 2 389 285
Bydgoszcz – Szwederowo -981 188
Lublin -714 056
Radom – Sadków -1 077 441
Szczecin – Goleniów -415 845
Zielona Góra – Babimost -696 301
Olsztyn- Mazury -326 301

Z tabeli można się dowiedzieć, że w stołecznym lotnisku liczba pasażerów przewyższa aż o 9 mln liczbę okolicznych mieszkańców, z kolei w Łodzi jest odwrotna sytuacja, o prawie 1,8 mln mieszkańców jest więcej niż pasażerów. Z tej tabeli można wysnuć luźne wnioski, np. takie, lotnisko jest lotniskiem transferowym (WAW), nie wykorzystano potencjału demograficznego (kilka lotnisk z ujemnym wynikiem), ma duży wskaźnik przyjazdów (Gdańsk, Kraków). Oczywiście to są luźne wnioski, które należy badać bardziej szczegółowo.

Wpis ten jest zapowiedzią naszej analizy dostępności lotnisk, którą opublikujemy już w lutym 2018 roku.

 [:]

dostępność czasowa dostępność drogowa dostępność lotnisk korelacja

Poprzedni artykułKorelacja między liczbą pasażerów a dostępnością czasową lotniskAnaliza korelacji między liczbą pasażerów a dostępnością czasową lotniskNastępny artykuł Dostępność czasowa portów lotniczych 2018Dostępność czasowa polskich lotnisk 2018

Ostatnie wpisy

Mediana wieku w Polsce na mapach w latach 2018-20233 kwietnia 2025
Podatek od budynków mieszkalnych na mapie Polski17 sierpnia 2024
Wybory samorządowe 2024 na mapach24 maja 2024

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory

[:pl]Nasz darmowy kurs QGIS – online[:]

https://youtu.be/0ODhMo7DLZ0

Tagi

analiza konkurencji analizy geomarketingowe analizy przestrzenne analizy sieciowe animacje w qgis animowane mapy demografia dostępność czasowa dostępność drogowa dostępność lotnisk dostępność piesza geografia wyborcza geomarketing jakość życia lotniska mapa mapa emerytur mapa lotnisk mapa pochodzenia mieszkańców mapa przestępstw mapa rozwodów mapa urodzenia mapy mapy wyborcze mapy wyborów miejsce urodzenia model huffa nauka qgis porty lotnicze potencjał ludnościowy qgis rozwody saga gis wtyczki do qgis wybory wybory do sejmu wybory na mapach wybory prezydenckie wybory prezydenckie 2020 wybory prezydenta wybory samorządowe wybory samorządowe 2018 wynagrodzenia wynagrodzenia na mapie wynagrodzenia w polsce

O nas

Analizujemy!

Badamy!

Doradzamy!

Szkolimy!

Kontakt

WB data
NIP: 9542164180
+48 501 951 227
info@wbdata.pl
08:00-17:00

Ostatnie wpisy

Mediana wieku w Polsce na mapach w latach 2018-20233 kwietnia 2025
Podatek od budynków mieszkalnych na mapie Polski17 sierpnia 2024
Wybory samorządowe 2024 na mapach24 maja 2024
Mapa przestępstw 202316 maja 2024
Wynagrodzenia w powiatach w 2022 roku na mapach11 maja 2024

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory
MAMY 10 LAT! 2014-2024 WBdata.pl

Ostatnie wpisy

Mediana wieku w Polsce na mapach w latach 2018-20233 kwietnia 2025
Podatek od budynków mieszkalnych na mapie Polski17 sierpnia 2024
Wybory samorządowe 2024 na mapach24 maja 2024

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaNie wyrażam zgody