[:pl]
Wpis jest uzupełnieniem poprzedniej analizy dotyczącej korelacji między liczbą pasażerów polskich lotnisk, a liczbą mieszkańców. W analizie zbadano liczbę mieszkańców w najbliższej, dwudziestominutowej strefie od lotnisk. W związku z tym, że były głosy żeby zbadać jaka jest korelacja w szerszej strefie oddziaływania lotnisk, postanowiliśmy to zrobić w obszarze jednogodzinnej dostępności.
Analizując tabelę z liczbą mieszkańców w strefie do jednej godziny od lotniska na pierwszym miejscu znajduje się lotnisko w Krakowie, a tuż za nim jest port w Pyrzowicach. Tak duża liczba mieszkańców jest spowodowana dużym obszarem oddziaływania obu lotnisk rozciągającym się na Kraków i Metropolię Silesia.
Tutaj ważne dwie uwagi. Model na którym obliczono dostępność drogową, jest modelem szybkim, tzw. idealnym, który nie uwzględnia kongestii ruchu. Druga uwaga to nieuwzględnienie obszarów dostępności nachodzących się na siebie, szczególnie jest to ważne w przypadku lotnisk w Krakowie i Katowicach oraz Warszawie i Modlinie. Te obszary (kanibalizacji), cechują się tym, że są obszarami oddziaływania co najmniej dwóch lotnisk i walka o klienta jest w tych rejonach największa.
Trzecie i czwarte są lotniska w Warszawie i Modlinie, których obszary oddziaływania zawierają się pomiędzy 3 a 3,5 mln mieszkańców. Najmniej osób mieszka w okolicy Olsztyna-Szyman i Zielonej Góry.
Nazwa Portu Lotniczego | liczba mieszkańców w obszarze dostępności do 1 godziny | liczba pasażerów w 2016 roku |
---|---|---|
Kraków – Balice | 4 673 330 | 4 974 676 |
Katowice – Pyrzowice | 4 294 700 | 3 201 654 |
Chopina w Warszawie | 3 438 260 | 12 795 356 |
Warszawa / Modlin | 3 139 449 | 2 859 191 |
Wrocław – Strachowice | 2 040 169 | 2 371 621 |
Łódź – Lublinek | 2 032 573 | 241 256 |
Rzeszów – Jasionka | 1 783 456 | 662 024 |
Poznań – Ławica | 1 642 683 | 1 689 200 |
Gdańsk Wałęsy | 1 597 125 | 3 986 410 |
Bydgoszcz – Szwederowo | 1 303 323 | 322 135 |
Lublin | 1 090 811 | 376 755 |
Radom – Sadków | 1 086 406 | 8 965 |
Szczecin – Goleniów | 883 282 | 467 437 |
Zielona Góra – Babimost | 705 046 | 8 745 |
Olsztyn- Mazury | 367 591 | 41 290 |
Korelacja pomiędzy liczbą mieszkańców w obszarze do 60 minut od lotnisk, a liczbą pasażerów w 2016 roku wynosi 0,64 . Jest mniejsza niż w przypadku stref do 20 minut z poprzedniego wpisu.
Ciekawostką może być obliczenie różnicy pomiędzy liczbą pasażerów, a liczbą mieszkańców godzinnej strefy oddziaływania.
Nazwa Portu Lotniczego | Różnica |
---|---|
Kraków – Balice | 301 346 |
Katowice – Pyrzowice | -1 093 046 |
Chopina w Warszawie | 9 357 096 |
Warszawa / Modlin | -280 258 |
Wrocław – Strachowice | 331 452 |
Łódź – Lublinek | -1 791 317 |
Rzeszów – Jasionka | -1 121 432 |
Poznań – Ławica | 46 517 |
Gdańsk Wałęsy | 2 389 285 |
Bydgoszcz – Szwederowo | -981 188 |
Lublin | -714 056 |
Radom – Sadków | -1 077 441 |
Szczecin – Goleniów | -415 845 |
Zielona Góra – Babimost | -696 301 |
Olsztyn- Mazury | -326 301 |
Z tabeli można się dowiedzieć, że w stołecznym lotnisku liczba pasażerów przewyższa aż o 9 mln liczbę okolicznych mieszkańców, z kolei w Łodzi jest odwrotna sytuacja, o prawie 1,8 mln mieszkańców jest więcej niż pasażerów. Z tej tabeli można wysnuć luźne wnioski, np. takie, lotnisko jest lotniskiem transferowym (WAW), nie wykorzystano potencjału demograficznego (kilka lotnisk z ujemnym wynikiem), ma duży wskaźnik przyjazdów (Gdańsk, Kraków). Oczywiście to są luźne wnioski, które należy badać bardziej szczegółowo.
Wpis ten jest zapowiedzią naszej analizy dostępności lotnisk, którą opublikujemy już w lutym 2018 roku.
[:]