Nowy paczkomat – analiza przestrzenna – demografia
Ostatnio głośno jest o firmie InPost, która zadebiutowała na giełdzie w Amsterdamie. Dlatego postanowiłem się przyjrzeć głównemu produktowi firmy, czyli paczkomatom. Zajmę się tymi na północy Katowic i tego, jak zmieniło się pojawienie nowego paczkomatu.
Najnowszym paczkomatem w obszarze badania, który uwidoczniłem na mapie, jest maszyna oznaczona numerem KAT56M. Mogę się domyślać, że numer 56 oznacza, że co najmniej tyle jest paczkomatów z oznaczeniem „M” w Katowicach. W numerach widać również litery na końcu, oprócz „M” są jeszcze „B” i „N”. Pojawienie się nowego paczkomatu ma największy wpływ na najbliższy paczkomat oznaczony numerem KAT29M, który stoi około 200 metrów od niego.
Na początek analizy zbadałem dostępność czasową każdego z paczkomatów, raz bez najnowszego paczkomatu, a drugim razem już ze wszystkimi badanymi punktami odbioru i nadania paczek. Obszary oddziaływania każdego punktu zostały wyznaczone czasem dojścia piechotą. Pierwsza mapa prezentuje sytuację bez nowego paczkomatu.
Kolejna mapa zawiera już obszar oddziaływania nowego paczkomatu. Widać, że obszary dojścia do 2 minut obu paczkomatów stykają się.
Kolejne dwie mapy zawierają obszar oddziaływania odpowiednio paczkomatu KAT29M oraz KAT56M.
Na podstawie wyznaczenia obszarów oddziaływania dwóch badanych paczkomatów można obliczyć liczbę ludności zamieszkującą konkretny obszar mierzony czasem dojścia pieszego.
Dla paczkomatu KAT29M w strefie do 10 minut dojścia w 2019 roku mieszkało 5,1 tys. osób, a w strefie do 4 minut około 800 osób.
Dla paczkomatu KAT56M w strefie do 10 minut dojścia w 2019 roku mieszkało nieco ponad 5 tys. osób, a w strefie do 4 minut dojścia około 1100 osób.
Po obliczeniu obszarów oddziaływania, można wyznaczyć obszary które są najbliższe danemu punktowi. Takie obszary prezentuje poniższa mapa, na której nie ma najnowszego paczkomatu. W strefie paczkomatu KAT29M w 2019 roku mieszkało 2,5 tys. osób.
Kolejna mapa uwzględnia najnowszy paczkomat i uwidacznia jego wpływ na sąsiedni obszar paczkomatu KAT29M. Ponadto obszar nowego paczkomatu sięga bardziej na północ niż jego sąsiad. To też powoduje przesunięcie na północ obszarów obsługi paczkomatów, które sąsiadują właśnie od północy. W takiej strefie paczkomatu KAT29M w 2019 roku mieszkało 720 osób, a w najbliższej strefie paczkomatu KAT56M mieszkało 2,2 tys. osób.
Dodanie nowego paczkomatu wydaje się dobrym posunięciem. Gęsto zaludnione tereny północnych Katowic zaczynają się jeszcze bardziej zabudowywać i czasami na paczkę czekało się kilka dni, szczególnie w okresach szczytu przesyłek. Nowy paczkomat na pewno rozładował, przynajmniej na jakiś czas, napływ paczek do jednego urządzenia.
W tej części Katowic w najbliższych latach można się spodziewać nowej zabudowy mieszkaniowej i nowych mieszkańców, którzy są głównymi odbiorcami i nadawcami paczek w paczkomatach. Jednak wygodniej jest podejść minutę do najbliższego paczkomatu, niż wsiadać w samochód i specjalnie do niego jechać np. na stację benzynową. Każdy z nas pamięta, jak to w święta czeka się dłużej na umieszczenie paczki w paczkomacie głównie przez to, że jest pełny i wtedy w najbardziej zapełnionych paczkami osiedlach stoją dodatkowe samochody z panem, który wydaje paczki bezpośrednio.
W miarę coraz większej popularności zakupów w sieci, liczba paczkomatów będzie się zwiększała, a ich sieć zagęszczała.
analiza gis dostępność czasowa dostępność piesza nowy paczkomat paczkomaty