[:pl]
Na początku 2018 roku w katowickiej dzielnicy Józefowiec na czas remontu zamknięto supermarket Carrefour, z kolei w czerwcu tego roku podobna sytuacja miała z Biedronką. Między oboma sklepami jest kilkaset metrów odległości. W jedynym w tej części dzielnicy sklepie Społem zaczęły się robić kolejki. Od czasu zamknięcia pierwszego sklepu, w Społem przy ul. Józefowskiej wydłużono godziny pracy, następnie zwiększono personel. Sytuacja jest tymczasowa, sklep po sieci Carrefour ma zająć wkrótce inna sieć, a Biedronka ma się otworzyć już w sierpniu.
Postanowiliśmy zbadać sytuację pod względem dostępności i konkurencji. Jak się ona zmieniała wraz z zamykaniem kolejnych sklepów i ponownym otwieraniem po remontach. Taka analiza ma również na celu sprawdzenie „zachowania zakupowego” autora, który często robi zakupy w badanych sklepach. Wcześniej, podobną analizę dotyczącą aptek wykonano we wrześniu 2017 roku.
Analiza konkurencji lokalizacji sklepów opiera się o model Huff’a, czyli model ciążenia konsumentów do ośrodków handlowych na badanym obszarze. Według tego modelu czas podróży i atrakcyjność ośrodka handlowego są czynnikami wpływającymi na zachowanie konsumenta i mogą służyć do prognozowania wyboru miejsca zakupów. W tej analizie atrakcyjność każdego ze sklepów zrównano i wynosi ona 1. By analiza była pełna należy zwagować atrakcyjność sklepów pod względem oferty, cen itp. My w tym wpisie zostawimy atrakcyjność równą dla wszystkich sklepów.
Sytuacja przed zamknięciem sklepów
Pierwsza mapa przedstawia stan „normalny”, czyli otwarte wszystkie badane sklepy, z których najmniejszy obszar oddziaływania (o prawdopodobieństwie wyboru sklepu powyżej 50%) ma sklep „Społem”. W momencie zamknięcia sklepu Carrefour Express na czas remontu, naturalnym obszarem z którego będą ciążyli klienci będzie teren na północny-zachód od sklepu „Społem” oraz „Biedronki”.
Pierwszy sklep zamknięty
Sytuację po zamknięciu sklepu obrazuje druga mapa i doskonale widać brak sklepu w północno-zachodniej części badanego obszaru. Obszary oddziaływania „Społem” i „Biedronki” znacznie się powiększyły.
Drugi sklep zamknięty
Trzecia mapa przedstawia sytuację obecną (koniec czerwca 2018 roku), kiedy to „na placu boju” został tylko sklep „Społem”. Ta sytuacja jest najmniej komfortowa dla wszystkich mieszkańców tej części dzielnicy Józefowiec, których najbliższy sklep to teraz właśnie „Społem”.
Jak już na wstępie napisałem, w rezultacie zamknięcia sklepów konkurencji, w „Społem” wydłużono godziny otwarcia i zatrudniono dodatkowy personel. Widoczna jest też zwiększona liczba klientów i robią się kolejki do kas. Sam również częściej bywam w tym sklepie.
Ilu nowych klientów?
A jak ta wyjątkowa sytuacja wpływa na liczbę potencjalnych klientów sklepu „Społem”? W tabeli pokazano dokładnie zmianę liczby potencjalnych klientów, wizyt w miesiącu (założono 7 wizyt w miesiącu) oraz obroty (założenie wartości koszyka 20 złotych). W wariancie 2, czyli po zamknięciu pierwszego sklepu wzrost potencjalnych klientów wynosi 84%, a w przypadku wariantu 3, czyli po zamknięciu drugiego sklepu o 103% w stosunku do wariantu 2.
Potencjalne obroty wzrosły ze 125 tys. złotych do prawie pół miliona złotych. Czy tak jest w rzeczywistości, tego oczywiście nie wiemy.
Co dalej?
Dla pełnej analizy należałoby zwagować atrakcyjność wszystkich okolicznych sklepów, trzeba by wziąć również pod uwagę mniejsze sklepy z okolicy. Dopiero pełna analiza konkurencji odpowiedziałaby na pytanie jaki jest potencjał rynku osiedlowego w handlu detalicznym po zamknięciu dwóch dużych sklepów w okolicy.
[:]