WB data
  • Home
  • Oferta
    • Geomarketing – analiza lokalizacji
    • Catchment Area – obszar oddziaływania
    • Dane przestrzenne – wektorowe i rastrowe
    • Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko
    • Mapa potrzeb zdrowotnych
  • Szkolenia specjalistyczne
    • Szkolenia GIS
      • Szkolenie QGIS Premium
      • Szkolenia QGIS – Kurs indywidualny lub grupowy
      • Szkolenie QGIS – Kurs dwudniowy
      • Szkolenie QGIS – poziom średnio zaawansowany
      • Szkolenie QGIS – poziom zaawansowany
      • Szkolenie QGIS i SAGA GIS – poziom podstawowy
    • Szkolenia specjalistyczne GIS
      • Szkolenie QGIS i arkusz kalkulacyjny
      • Szkolenie QGIS w gospodarowaniu i wycenie nieruchomości
      • Szkolenie QGIS w planowaniu strategicznym
      • Szkolenie QGIS w planowaniu przestrzennym
      • Szkolenie QGIS w planowaniu przestrzennym – Premium
      • [:pl]Analiza danych w QGIS[:en]#12304 (bez tytułu)[:]
      • Szkolenie QGIS w badaniu i ochronie środowiska
      • Szkolenie QGIS w branży OZE
      • Szkolenie QGIS dla zarządców infrastruktury liniowej
      • Szkolenie QGIS dla zarządzających infrastrukturą komunalną
      • Szkolenie Animacje w QGIS
    • Szkolenia z arkusza kalkulacyjnego
      • Szkolenie – Excel podstawy
      • Szkolenie – Excel średnio zaawansowany
      • Szkolenie QGIS i arkusz kalkulacyjny
  • O nas
  • Blog
  • Kontakt
2 kwietnia 2015 przez Wojciech Brol
analizy gis, ciekawostki

Dlaczego Pendolino zatrzymuje się w miejscowości Włoszczowa?

Dlaczego Pendolino zatrzymuje się w miejscowości Włoszczowa?
2 kwietnia 2015 przez Wojciech Brol
analizy gis, ciekawostki

[:pl]

W analizie zbadano dostępność transportową do stacji kolejowych przez które jeżdżą pociągi Pendolino, a nie zatrzymują się. Wyjątkiem jest tu stacja Włoszczowa Północ, na której zatrzymują się pociągi między Katowicami a Warszawą oraz Gdynią. Zostanie zbadana liczba ludności zamieszkująca w zasięgu 30 minut jazdy samochodem do stacji.

Po wnikliwej analizie nowego rozkładu jazdy, po wprowadzeniu do obsługi pociągami Pendolino, może dziwić pojawienie się postojów tego najszybszego pociągu w Polsce, na stacji Włoszczowa Północ. Odpowiedź jest prosta, chodzi o unijne dofinansowanie. I tu można by zakończyć rozważania.

My jednak jesteśmy ciekawi, gdzie mogłoby jeszcze zatrzymywać się Pendolino, może lepiej by było gdyby zatrzymywała się na innej stacji lub stacjach niż we Włoszczowej.

Pierwszą czynnością jaką powinna wykonać firma zarządzająca polskimi kolejami to zbadać, ile osób mieszka w okolicach węzłów kolejowych, stacji kolejowych, na których pociąg mógłby się zatrzymać. Można oczywiście sprawdzić ile osób mieszka w miastach sąsiadujących ze stacją. Wynik ten jednak byłby tylko orientacyjny. Żeby rzetelnie obliczyć liczbę ludności w strefie oddziaływania, należy zbadać dostępność transportową danej stacji kolejowej, wyznaczyć strefy dojazdu np. 30 minut i dopiero wtedy obliczyć liczbę ludności.

Pierwsza mapa przedstawia badane stacje, na których hipotetycznie mogłoby się zatrzymywać Pendolino. Są to stacje kolejowe w Lublińcu, Zawierciu, Opocznie Południowym, Ciechanowie i Działdowie oraz wspomniana wcześniej Włoszczowa Północ.

Mapa przedstawia przebieg linii kolejowej, po której mknie Pendolino z dostępnością czasową do badanych stacji kolejowych
Mapa przedstawia przebieg linii kolejowej, po której mknie Pendolino z dostępnością czasową do badanych stacji kolejowych

Kolejne dwie mapy przedstawiają „z bliższa” omawiane stacje kolejowe.

Mapa przedstawia stacje kolejowe na trasie Pendolino - część południowa
Mapa przedstawia stacje kolejowe na trasie Pendolino – część południowa
Mapa przedstawia stacje kolejowe na trasie Pendolino - część północna
Mapa przedstawia stacje kolejowe na trasie Pendolino – część północna

W celu sprawdzenia popytu na przewozy sprawdzono obecny rozkład jazdy. Tabela pokazuje ile jest połączeń bezpośrednich między analizowanymi stacjami a Warszawą Centralną, ile wynosi czas przejazdy najszybszego i najwolniejszego połączenia. Największa rozpiętość czasowa jest widoczna pomiędzy Lublińcem i Zawierciem a Warszawą. Wynika ona z faktu, że najszybsze pociągi jeżdżą po CMK, a te wolniejsze przez Częstochowę i Koluszki. Najwięcej bezpośrednich pociągów do Warszawy zatrzymuje się w Zawierciu, a najmniej w Lublińcu.

skąd dokąd najszybciej najwolniej ilość dziennie
Lubliniec Warszawa 02:29 04:03 2
Zawiercie Warszawa 01:57 04:10 13
Włoszczowa Warszawa 01:27 01:57 12
Opoczno Warszawa 01:07 01:19 7
Ciechanów Warszawa 00:55 01:17 9
Działdowo Warszawa 01:26 01:47 8

Na koniec to co jest podstawą analizy, czyli wyliczenie liczby ludności w strefach 30 minut do stacji kolejowych. Na pierwszy rzut oka widać, że najwięcej osób mieszka w okolicach stacji Zawiercie, ponad 80 tys. osób mieszka w okolicach Lublińca. Najmniej osób mieszka w okolicach stacji Włoszczowa Północ, nieco ponad 30 tysięcy. Może należałoby się zastanowić, czy nie przenieść postoju na kolejną stację na CMK, a mianowicie do stacji Opoczno Południe. W jej okolicy, 30 minut dojazdu, mieszka ponad dwa razy więcej ludzi, niż we Włoszczowej.

nazwa stacji liczba ludności
Lubliniec 83701
Zawiercie 215073
Włoszczowa 32247
Opoczno 67117
Ciechanów 52758
Działdowo 44516

A może, w ogóle należy zlikwidować postój na stacji Włoszczowa Północ, dzięki temu pociągi między stolicą województwa śląskiego, a Warszawą i Gdynią pokonałyby tę trasę kilka minut krócej.

Analiza została wykonana tylko na podstawie dostępności drogowej, nie uwzględniała kongestii ruchu na drogach. Artykuł należy traktować jako wstępną analizę, która powinna być pogłębiona o inne, bardziej szczegółowe badania.

[:]

analizy sieciowe geomarketing pendolino

Poprzedni artykułWybory samorządowe 2014Następny artykuł Koleje i drogi na świecie
Wojciech Brol
Geograf, podróżnik, miłośnik lotnictwa i fotografii. Absolwent Wydziału Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego i Systemów Informacji Geograficznej na Politechnice Śląskiej. Trener GIS, specjalizacja QGIS. #avgeek

Ostatnie wpisy

Mapa emerytur w Polsce w 2020 roku19 lutego 2022
Gdzie wydawano bony turystyczne w 2020 roku? – mapy29 grudnia 2021
Nowy paczkomat – analiza przestrzenna – demografia6 marca 2021

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory

[:pl]Nasz darmowy kurs QGIS – online[:]

https://youtu.be/0ODhMo7DLZ0

Tagi

analiza konkurencji analizy geomarketingowe analizy przestrzenne analizy sieciowe animacje w qgis animowane mapy demografia dostępność czasowa dostępność drogowa dostępność komunikacji publicznej dostępność lotnisk dostępność piesza geografia wyborcza geomarketing jakość życia lotniska mapa mapa emerytur mapa lotnisk mapa pochodzenia mieszkańców mapa rozwodów mapa urodzenia mapy mapy wyborcze mapy wyborów miejsce urodzenia model huffa nauka qgis porty lotnicze potencjał ludnościowy qgis regon rozwody saga gis wtyczki do qgis wybory wybory do sejmu wybory na mapach wybory prezydenckie wybory prezydenckie 2020 wybory prezydenta wybory samorządowe wybory samorządowe 2018 wynagrodzenia wynagrodzenia w polsce

O nas

Analizujemy!

Badamy!

Doradzamy!

Szkolimy!

Kontakt

WB data
NIP: 9542164180
+48 501 951 227
info@wbdata.pl
24h

Ostatnie wpisy

Mapa emerytur w Polsce w 2020 roku19 lutego 2022
Gdzie wydawano bony turystyczne w 2020 roku? – mapy29 grudnia 2021
Nowy paczkomat – analiza przestrzenna – demografia6 marca 2021
Wynagrodzenia w powiatach w 2019 roku na mapach23 stycznia 2021
Dostępność kolei w Polsce19 grudnia 2020

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory
2014-2022 WBdata.pl

Ostatnie wpisy

Mapa emerytur w Polsce w 2020 roku19 lutego 2022
Gdzie wydawano bony turystyczne w 2020 roku? – mapy29 grudnia 2021
Nowy paczkomat – analiza przestrzenna – demografia6 marca 2021

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory