WB data
  • Home
  • Oferta
    • Geomarketing – analiza lokalizacji
    • Catchment Area – obszar oddziaływania
    • Dane przestrzenne – wektorowe i rastrowe
    • Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko
    • Mapa potrzeb zdrowotnych
  • Szkolenia specjalistyczne
    • Szkolenia GIS
      • Szkolenie QGIS Premium
      • Szkolenia QGIS – Kurs indywidualny lub grupowy
      • Szkolenie QGIS – Kurs dwudniowy
      • Szkolenie QGIS – poziom średnio zaawansowany
      • Szkolenie QGIS – poziom zaawansowany
      • Szkolenie QGIS i SAGA GIS – poziom podstawowy
    • Szkolenia specjalistyczne GIS
      • Szkolenie QGIS i arkusz kalkulacyjny
      • Szkolenie QGIS w gospodarowaniu i wycenie nieruchomości
      • Szkolenie QGIS w planowaniu strategicznym
      • Szkolenie QGIS w planowaniu przestrzennym
      • Szkolenie QGIS w planowaniu przestrzennym – Premium
      • Analiza danych w QGIS
      • Szkolenie QGIS w badaniu i ochronie środowiska
      • Szkolenie QGIS w branży OZE
      • Szkolenie QGIS dla zarządców infrastruktury liniowej
      • Szkolenie QGIS dla zarządzających infrastrukturą komunalną
      • Szkolenie Animacje w QGIS
      • Szkolenie MS SQL SERVER
      • Szkolenie „QGIS w analizie zagospodarowania i odprowadzania wód opadowych”
    • Szkolenia QGIS z Pythonem
      • Szkolenia QGIS z Python’em – poziom podstawowy
      • Szkolenie QGIS z Pythonem – poziom średnio zaawansowany
      • Szkolenia QGIS z Pythonem – poziom zaawansowany
    • Szkolenia z arkusza kalkulacyjnego
      • Szkolenie – Excel podstawy
      • Szkolenie – Excel średnio zaawansowany
      • Szkolenie QGIS i arkusz kalkulacyjny
  • O nas
  • Blog
  • Kontakt
1 marca 2018 przez Wojciech Brol
analizy dla portów lotniczych, analizy gis

Dostępność czasowa portów lotniczych 2018

Dostępność czasowa portów lotniczych 2018
1 marca 2018 przez Wojciech Brol
analizy dla portów lotniczych, analizy gis

[:pl]

W 2014 roku wykonaliśmy pierwszą analizę dostępności lotnisk, rok później ponowiliśmy badanie. W tym roku również badamy dostępność polskich portów lotniczych. W analizie nie bierzemy pod uwagę przyszłego Centralnego Portu Komunikacyjnego, którego możliwe lokalizacje badaliśmy w zeszłym roku.

Obecnie w Polsce działa 15 portów lotniczych, z czego na 14 lotniskach odbywają się regularne loty. W Radomiu nic nie lata, choć zapowiadane są loty w przyszłości, a nawet przeniesienie lotów lowcostowych, jako drugie lotnisko stolicy. Dostępność portów lotniczych została wyznaczona w programach GIS, na podstawie aktualnych danych o sieci drogowej z OpenStreetMap.

Mapa dostępności czasowej polskich lotnisk 2018
Mapa dostępności czasowej polskich lotnisk 2018

Tutaj ważne dwie uwagi. Model na którym obliczono dostępność drogową, jest modelem szybkim, tzw. idealnym, który nie uwzględnia kongestii ruchu, który jest zmodyfikowany względem poprzednich analiz dostępności lotnisk i jest nieznacznie wolniejszy. Druga uwaga to nieuwzględnienie obszarów dostępności nachodzących się na siebie, szczególnie jest to ważne w przypadku lotnisk w Krakowie i Katowicach oraz Warszawie i Modlinie. Te obszary (kanibalizacji), cechują się tym, że są obszarami oddziaływania co najmniej dwóch lotnisk i walka o klienta jest w tych rejonach największa.

Ile osób mieszka w pobliżu lotnisk?

Poniższa tabela przedstawia liczbę mieszkańców w strefie godzinnej dostępności do lotnisk. Na pierwszym miejscu pod względem liczby ludności zamieszkującej okolice lotniska jest port w Balicach, wokół którego mieszka ponad 4,5 mln osób. Drugie lotnisko w Pyrzowicach oddziałuje na 4,3 mln osób. Na kolejnych dwóch miejscach są porty stolicy, Chopina i Modlin. Tabelę zamykają lotniska w Goleniowie, Babimoście i Szymanach.

Nazwa Portu Lotniczego liczba mieszkańców w obszarze dostępności do 1 godziny
Kraków – Balice 4 673 330
Katowice – Pyrzowice 4 294 700
Chopina w Warszawie 3 438 260
Warszawa / Modlin 3 139 449
Wrocław – Strachowice 2 040 169
Łódź – Lublinek 2 032 573
Rzeszów – Jasionka 1 783 456
Poznań – Ławica 1 642 683
Gdańsk Wałęsy 1 597 125
Bydgoszcz – Szwederowo 1 303 323
Lublin 1 090 811
Radom – Sadków 1 086 406
Szczecin – Goleniów 883 282
Zielona Góra – Babimost 705 046
Olsztyn- Mazury 367 591
Które województwo ma najlepszą dostępność?

Ciekawą analizą, naszym zdaniem, jest zbadanie jaki odsetek liczby mieszkańców danego województwa mieszka w strefie czasowej od lotnisk. Najlepsza sytuacja ma miejsce w województw mazowieckim, gdzie ponad 50% populacji mieszka do 30 minut od jakiegoś lotniska. Na kolejnych miejscach są województwa śląskie i pomorskie. Pod względem najlepszej dostępności w trzech województwa odsetek wynosi 0, są to opolskie, podlaskie i świętokrzyskie. W województwie warmińsko-mazurskim, mimo lotniska w Szymanach, tylko niecałe 3% ludności mieszka w strefie do 30 minut od lotniska. Z kolei, po drugiej stronie, z najgorszą dostępnością wciąż jest województwo podlaskie, którego prawie 80% ludności ma ponad dwie godziny do najbliższego polskiego lotniska.

Ostatnią analizą, którą przedstawiamy jest mapa tzw. closest point, czyli obszarów o najlepszej dostępności danego lotniska. Im większy obszar w jednym kolorze, tym dane lotnisko ma większy obszar z którego można najszybciej dojechać właśnie do tego danego lotniska. Oczywiście, ważna jest też liczba ludności obszarów, tak jak w przypadku obszaru lotniska Szymany, który to jest słabo zaludniony w porównaniu z innymi obszarami, szczególnie na południu kraju.

Mapa przedstawia obszary closest point, czyli obszary o najszybszej dostępności dla danego lotniska
Mapa przedstawia obszary closest point, czyli obszary o najszybszej dostępności dla danego lotniska

Nasze  dwa poprzednie wpisy o korelacji dostępności czasowej lotnisk z liczbą pasażerów lotnisk sprawdzały ile wynosi ta zależność. Charakter naszych lotnisk, jako lotniska przede wszystkim służące regionom, w których są położone sprawia, że położenie i dostępność lotniska jest bardzo istotna na przyszłe wyniki przewozowe.

Co dalej?

Należy zbadać wpływ CPK na polską scenę lotniczą i lotniska w centralnej części Polski. Kolejną analizą może być analiza konkurencji wg modelu Huff’a, dzięki któremu można również zbadać konkurencję między lotniskami na danym kierunku.

[:]

dostępność czasowa dostępność drogowa dostępność lotnisk geomarketing lotniska porty lotnicze potencjał ludnościowy

Poprzedni artykułKorelacja między liczbą pasażerów a liczbą mieszkańców w godzinnej strefie od lotniskAnaliza korelacji między liczbą pasażerów a dostępnością czasową lotniskNastępny artykuł Książki do nauki QGISQGIS 3.0

Ostatnie wpisy

Mediana wieku w Polsce na mapach w latach 2018-20233 kwietnia 2025
Podatek od budynków mieszkalnych na mapie Polski17 sierpnia 2024
Wybory samorządowe 2024 na mapach24 maja 2024

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory

[:pl]Nasz darmowy kurs QGIS – online[:]

https://youtu.be/0ODhMo7DLZ0

Tagi

analiza konkurencji analizy geomarketingowe analizy przestrzenne analizy sieciowe animacje w qgis animowane mapy demografia dostępność czasowa dostępność drogowa dostępność lotnisk dostępność piesza geografia wyborcza geomarketing jakość życia lotniska mapa mapa emerytur mapa lotnisk mapa pochodzenia mieszkańców mapa przestępstw mapa rozwodów mapa urodzenia mapy mapy wyborcze mapy wyborów miejsce urodzenia model huffa nauka qgis porty lotnicze potencjał ludnościowy qgis rozwody saga gis wtyczki do qgis wybory wybory do sejmu wybory na mapach wybory prezydenckie wybory prezydenckie 2020 wybory prezydenta wybory samorządowe wybory samorządowe 2018 wynagrodzenia wynagrodzenia na mapie wynagrodzenia w polsce

O nas

Analizujemy!

Badamy!

Doradzamy!

Szkolimy!

Kontakt

WB data
NIP: 9542164180
+48 501 951 227
info@wbdata.pl
08:00-17:00

Ostatnie wpisy

Mediana wieku w Polsce na mapach w latach 2018-20233 kwietnia 2025
Podatek od budynków mieszkalnych na mapie Polski17 sierpnia 2024
Wybory samorządowe 2024 na mapach24 maja 2024
Mapa przestępstw 202316 maja 2024
Wynagrodzenia w powiatach w 2022 roku na mapach11 maja 2024

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory
MAMY 10 LAT! 2014-2024 WBdata.pl

Ostatnie wpisy

Mediana wieku w Polsce na mapach w latach 2018-20233 kwietnia 2025
Podatek od budynków mieszkalnych na mapie Polski17 sierpnia 2024
Wybory samorządowe 2024 na mapach24 maja 2024

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaNie wyrażam zgody