[:pl]
W 2014 roku wykonaliśmy pierwszą analizę dostępności lotnisk, rok później ponowiliśmy badanie. W tym roku również badamy dostępność polskich portów lotniczych. W analizie nie bierzemy pod uwagę przyszłego Centralnego Portu Komunikacyjnego, którego możliwe lokalizacje badaliśmy w zeszłym roku.
Obecnie w Polsce działa 15 portów lotniczych, z czego na 14 lotniskach odbywają się regularne loty. W Radomiu nic nie lata, choć zapowiadane są loty w przyszłości, a nawet przeniesienie lotów lowcostowych, jako drugie lotnisko stolicy. Dostępność portów lotniczych została wyznaczona w programach GIS, na podstawie aktualnych danych o sieci drogowej z OpenStreetMap.
Tutaj ważne dwie uwagi. Model na którym obliczono dostępność drogową, jest modelem szybkim, tzw. idealnym, który nie uwzględnia kongestii ruchu, który jest zmodyfikowany względem poprzednich analiz dostępności lotnisk i jest nieznacznie wolniejszy. Druga uwaga to nieuwzględnienie obszarów dostępności nachodzących się na siebie, szczególnie jest to ważne w przypadku lotnisk w Krakowie i Katowicach oraz Warszawie i Modlinie. Te obszary (kanibalizacji), cechują się tym, że są obszarami oddziaływania co najmniej dwóch lotnisk i walka o klienta jest w tych rejonach największa.
Ile osób mieszka w pobliżu lotnisk?
Poniższa tabela przedstawia liczbę mieszkańców w strefie godzinnej dostępności do lotnisk. Na pierwszym miejscu pod względem liczby ludności zamieszkującej okolice lotniska jest port w Balicach, wokół którego mieszka ponad 4,5 mln osób. Drugie lotnisko w Pyrzowicach oddziałuje na 4,3 mln osób. Na kolejnych dwóch miejscach są porty stolicy, Chopina i Modlin. Tabelę zamykają lotniska w Goleniowie, Babimoście i Szymanach.
Nazwa Portu Lotniczego | liczba mieszkańców w obszarze dostępności do 1 godziny |
---|---|
Kraków – Balice | 4 673 330 |
Katowice – Pyrzowice | 4 294 700 |
Chopina w Warszawie | 3 438 260 |
Warszawa / Modlin | 3 139 449 |
Wrocław – Strachowice | 2 040 169 |
Łódź – Lublinek | 2 032 573 |
Rzeszów – Jasionka | 1 783 456 |
Poznań – Ławica | 1 642 683 |
Gdańsk Wałęsy | 1 597 125 |
Bydgoszcz – Szwederowo | 1 303 323 |
Lublin | 1 090 811 |
Radom – Sadków | 1 086 406 |
Szczecin – Goleniów | 883 282 |
Zielona Góra – Babimost | 705 046 |
Olsztyn- Mazury | 367 591 |
Które województwo ma najlepszą dostępność?
Ciekawą analizą, naszym zdaniem, jest zbadanie jaki odsetek liczby mieszkańców danego województwa mieszka w strefie czasowej od lotnisk. Najlepsza sytuacja ma miejsce w województw mazowieckim, gdzie ponad 50% populacji mieszka do 30 minut od jakiegoś lotniska. Na kolejnych miejscach są województwa śląskie i pomorskie. Pod względem najlepszej dostępności w trzech województwa odsetek wynosi 0, są to opolskie, podlaskie i świętokrzyskie. W województwie warmińsko-mazurskim, mimo lotniska w Szymanach, tylko niecałe 3% ludności mieszka w strefie do 30 minut od lotniska. Z kolei, po drugiej stronie, z najgorszą dostępnością wciąż jest województwo podlaskie, którego prawie 80% ludności ma ponad dwie godziny do najbliższego polskiego lotniska.
Ostatnią analizą, którą przedstawiamy jest mapa tzw. closest point, czyli obszarów o najlepszej dostępności danego lotniska. Im większy obszar w jednym kolorze, tym dane lotnisko ma większy obszar z którego można najszybciej dojechać właśnie do tego danego lotniska. Oczywiście, ważna jest też liczba ludności obszarów, tak jak w przypadku obszaru lotniska Szymany, który to jest słabo zaludniony w porównaniu z innymi obszarami, szczególnie na południu kraju.
Nasze dwa poprzednie wpisy o korelacji dostępności czasowej lotnisk z liczbą pasażerów lotnisk sprawdzały ile wynosi ta zależność. Charakter naszych lotnisk, jako lotniska przede wszystkim służące regionom, w których są położone sprawia, że położenie i dostępność lotniska jest bardzo istotna na przyszłe wyniki przewozowe.
Co dalej?
Należy zbadać wpływ CPK na polską scenę lotniczą i lotniska w centralnej części Polski. Kolejną analizą może być analiza konkurencji wg modelu Huff’a, dzięki któremu można również zbadać konkurencję między lotniskami na danym kierunku.
[:]