[:pl]
Na kilka tygodni przed premierą opracowania „Dostępność polskich lotnisk 2015”, przedstawiamy analizę dostępności drogowej portów lotniczych u naszych zachodnich sąsiadów. Niemcy mają więcej lotnisk niż Polska, a także więcej pasażerów.
W 2014 roku na niemieckich lotniskach odprawiono ponad 200 milionów pasażerów, to prawie dziesięciokrotnie więcej niż w naszym kraju. Głównymi „sprawcami” są tu porty-huby we Frankfurcie i Monachium, przez które przewinęło się prawie 100 milionów pasażerów.
Pierwsza mapa przedstawia dostępność drogową 25 najważniejszych niemieckich lotnisk. Kolorami przedstawiono czas dojazdu do dwóch godzin, co jest traktowane jako obszary oddziaływania lotnisk. Jest to czas, na który może sobie pozwolić większość pasażerów udających się dalej samolotem. Jak widać, zdecydowana większość obszaru Niemiec, pokryta jest obszarem do maksymalnie dwóch godzin dojazdu transportem drogowym.
Na podstawie dostępności drogowej wyznaczono obszary 25 lotnisk o najlepszym czasie dojazdu, tzw. closest point. Są to obszary z których najszybciej dociera się do danego lotniska.
Dzięki wyznaczeniu obszarów o danej dostępności transportowej można obliczyć liczbę ludności zamieszkałą na nich, która może stanowić dużą część potencjalnych pasażerów. Oczywiście, w przypadku portów-hubów, duża część pasażerów tylko przesiada się i nie są to mieszkańcy okolic tych portów.
Dla przykładu wyznaczono liczbę osób zamieszkującą strefę do 20 minut dojazdu samochodem do każdego z lotnisk. Na pierwszym miejscu uplasował się port lotniczy Berlin-Tegel, w okolicach którego, mieszka 3,4 mln osób, drugi jest Düsseldorf Airport z prawie 3,3 mln osób. Trzeci jest Berlin-Schönefeld z ponad 2,8 mln okolicznych mieszkańców, tutaj należy się uwaga, że dla berlińskich lotnisk, z uwagi na bliskość występują obszary kanibalizacji. To obszary, na których obszary oddziaływania lotnisk nachodzą na siebie i mieszkańcy tych terenów mają równie blisko na oba lotniska. Najmniej osób mieszka wokół lotniska Frankfurt-Hahn, nieco ponad 100 tysięcy.
Porównując strefy 20-minutowe lotnisk polskich i niemieckich widać zdecydowaną przewagę tych drugich. W Polsce tylko lotnisko w Warszawie może pochwalić się liczbą ludności powyżej 1 miliona osób w najbliższej strefie. W Niemczech takich lotnisk jest dziewięć, a powyżej dwóch milionów cztery.
Analiza została sporządzona bez uwzględnienia kongestii transportowej. To tylko przykład analiz, które można bardzo szczegółowo opisywać i obliczać w wielu wariantach, a także obliczać liczbę ludności w różnych zakresach czasowych. Wizualizować można w małej lub wielkiej skali, w zależności od potrzeb.
[:en]
A few weeks before the release of the study „Availability of Polish airports 2015”, we would like to present the analysis of road accessibility of airports beyond our western border. Germany has more airports than Poland, and thus more passengers.
In 2014, more than 200 million passengers flew from German airports, which is almost ten times more than in our country. The main „culprits” are hub ports in Frankfurt and Munich, with nearly 100 million passengers having passed through them.
The first map shows the road accessibility of 25 major German airports. The colours show journey time of up to two hours, which is regarded as the catchment area of airports. This is the time affordable by most of the passengers travelling by plane. As you can see, the vast majority of the German territory is covered by the area of up to two hours’ journey by road.
Based on the road accessibility, 25 airports with the best travel time have been designated, the so-called closest points. These are the areas which provide the fastest access to a given airport.
Having designated the areas with a given transport accessibility, you can calculate the number of people living there who may constitute a large percentage of potential passengers. Hub ports, of course, are used for transfer only by large proportion of passengers, who are not living in the vicinity.
For example, for each of the airports the number of people living in the zone within 20 minutes’ journey by car was specified. Berlin-Tegel Airport was ranked first, with 3.4 million people living in its area, Düsseldorf Airport came as second, with almost 3.3 million people. Berlin-Schönefeld Airport has taken third position, with more than 2.8 million local residents. It should be noted here that due to the proximity of Berlin airports, there are areas of cannibalisation. Those are the areas where the catchment areas of airports overlap and the residents of these territories are located at equal distance to both airports. The smallest population lives in the area of Frankfurt-Hahn airport – a little more than 100,000.
When comparing 20-minute zones of Polish and German airports, a definite predominance of the latter can be seen. In Poland, only the airport in Warsaw has over 1 million people in the immediate area. In Germany, there are nine airport of this type, and four have over 2 million people living in the vicinity.
The analysis has been prepared without taking into account the transport congestion. This is just an example of analyses that can be described in detail and calculated in many variants. Also, the number of people in different time ranges can be calculated. Visualisation may be carried out on a small or large scale, as needed.
[:]