WB data
  • Home
  • Oferta
    • Geomarketing – analiza lokalizacji
    • Catchment Area – obszar oddziaływania
    • Dane przestrzenne – wektorowe i rastrowe
    • Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko
    • Mapa potrzeb zdrowotnych
  • Szkolenia specjalistyczne
    • Szkolenia GIS
      • Szkolenie QGIS Premium
      • Szkolenia QGIS – Kurs indywidualny lub grupowy
      • Szkolenie QGIS – Kurs dwudniowy
      • Szkolenie QGIS – poziom średnio zaawansowany
      • Szkolenie QGIS – poziom zaawansowany
      • Szkolenie QGIS i SAGA GIS – poziom podstawowy
    • Szkolenia specjalistyczne GIS
      • Szkolenie QGIS i arkusz kalkulacyjny
      • Szkolenie QGIS w gospodarowaniu i wycenie nieruchomości
      • Szkolenie QGIS w planowaniu strategicznym
      • Szkolenie QGIS w planowaniu przestrzennym
      • Szkolenie QGIS w planowaniu przestrzennym – Premium
      • Analiza danych w QGIS
      • Szkolenie QGIS w badaniu i ochronie środowiska
      • Szkolenie QGIS w branży OZE
      • Szkolenie QGIS dla zarządców infrastruktury liniowej
      • Szkolenie QGIS dla zarządzających infrastrukturą komunalną
      • Szkolenie Animacje w QGIS
      • Szkolenie MS SQL SERVER
      • Szkolenie „QGIS w analizie zagospodarowania i odprowadzania wód opadowych”
    • Szkolenia QGIS z Pythonem
      • Szkolenia QGIS z Python’em – poziom podstawowy
      • Szkolenie QGIS z Pythonem – poziom średnio zaawansowany
      • Szkolenia QGIS z Pythonem – poziom zaawansowany
    • Szkolenia z arkusza kalkulacyjnego
      • Szkolenie – Excel podstawy
      • Szkolenie – Excel średnio zaawansowany
      • Szkolenie QGIS i arkusz kalkulacyjny
  • O nas
  • Blog
  • Kontakt
16 sierpnia 2018 przez Wojciech Brol
analizy dla portów lotniczych, analizy gis

Centralny Port Komunikacyjny, a istnienie Portu Lotniczego Chopina w Warszawie

Centralny Port Komunikacyjny, a istnienie Portu Lotniczego Chopina w Warszawie
16 sierpnia 2018 przez Wojciech Brol
analizy dla portów lotniczych, analizy gis

[:pl]

W marcu 2017 roku na naszym blogu opublikowaliśmy analizę sześciu lokalizacji Centralnego Portu Lotniczego, od jakiegoś czasu wiemy, że planowana lokalizacja przyszłego Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie się mieściła w gminie Baranów. Ostatnio dowiedzieliśmy się, że lotniskiem komplementarnym dla CPK będzie port lotniczy w Radomiu. Wiemy już też jaka jest zakładana liczba pasażerów w przyszłości. Postanowiliśmy zbadać, jak rynek lotniczy w Polsce będzie wyglądał pod względem konkurencji w 2030 roku, kiedy to zamierzenia władz mają stać się rzeczywistością.

Dla zbadania zasięgów oddziaływania lotnisk użyjemy modelu Huff’a, który opiera się na dostępności czasowej do lotnisk i ich ofertą. W tym przypadku będzie to liczba miejsc w samolotach zaprognozowana na rok 2030.

Kod lotniska Liczba miejsc w samolotach w 2030 roku
CPL 50 000 000
GDN 11 000 000
RDO 10 000 000
KRK 12 000 000
KTW 10 000 000
LUZ 1 000 000
WRO 9 000 000
POZ 8 000 000
SZZ 1 000 000
RZE 1 500 000
SZY 500 000
LCJ 1 000 000
WAW 30 000 000
WMI 8 000 000
BZG 1 000 000
IEG 300 000

W tabeli przedstawiono prognozowaną liczbę miejsc w samolotach w 2030 roku dla poszczególnych lotnisk. Dla CPK przyjęto liczbę 50 milionów miejsc, a dla Radomia 10 mln. W pierwszym wariancie analizy lotnisko Chopina w Warszawie istnieje, w drugim wariancie już nie zostało ujęte.

Wariant I

Wynik analizy zobrazowano na pierwszej mapie. Obszar największego prawdopodobieństwa (powyżej 50%), z którego pasażerowie będą ciążyli do CPK znjaduje sięw zachodniej części województwa mazowieckiego i znacznej części województwa łódzkiego. Wyraźnie widać, że lotnisko Chopina w Warszawie „blokuje” powiększego się obszaru największego oddziaływania w kierunku wschodnim i północno-wschodnim. Widoczny jest również wpływ lotniska w Radomiu, które z ofertą 10 milionów miejsc znacząco oddziałuje na południową część województwa mazowieckiego.

Mapa przedstawia obszary oddziaływania lotnisk w Polsce po wybudowaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego
Mapa przedstawia obszary oddziaływania lotnisk w Polsce po wybudowaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego

A jaka to jest liczba potencjalnych pasażerów przy takim układzie lotnisk? Otóż obszar największego prawdopodobieństwa dla CPK obejmuje około 2 mln osób zamieszkujących te tereny (liczba odnosi się do obecnego zaludnienia, nie zaprognozowano zmian demograficznych dla 2030 roku). Liczba pasażerów z badanego obszaru oddziaływania wyniosłaby 1,27 mln osób przy współczynniku mobilności Polaków wynoszącym 1. Oczywiście w 2030 roku współczynnik ten będzie wyższy i może wynieść 2, a nawet 3. Trzeba w tym miejscu zauważyć, że badana liczba pasażerów nie obejmuje tranzytu i osób przylatujących do Polski. Jest to liczba osób zamieszkujących jedynie obszar oddziaływania lotniska.

Rynek lotniczy po likwidacji lotniska Chopina – wariant II

Drugi wariant analizy jest dużo bardziej optymistyczny dla budowy przyszłego CPK. Otóż sama likwidacja lotniska Chopina w Warszawie otwiera północno-wschodnią Polskę Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu. Przez brak hubu w Warszawie mieszkańcy Mazowsza i Podlasia będą mieli mniej możliwości korzystania z przewoźników tradycyjnych i wybiorą CPK. Druga mapa doskonale to obrazuje.

Obszar najwyższego oddziaływania CPK praktycznie pochłania lotniska w Łodzi i Modlinie oraz częściowo w Szymanach. W jego zasięgu są województwa mazowieckie, łódzkie i podlaskie oraz duże obszary województw kujawsko-pomorskiego, wielkopolskiego, lubelskiego i warmińsko-mazurskiego.

Mapa przedstawia obszary oddziaływania lotnisk w Polsce po wybudowaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego i zamknięciu lotniska Chopina w Warszawie
Mapa przedstawia obszary oddziaływania lotnisk w Polsce po wybudowaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego i zamknięciu lotniska Chopina w Warszawie

Liczba ludności obszaru oddziaływania zwiększa się czterokrotnie w stosunku do wariantu pierwszego i wynosi ok. 9 milionów. Z tego pasażerów przyszłego CPK będzie 6,5 mln osób (przy założeniu wskaźnika mobilności  wynoszącym 1).

Wpływ CPK na lotniska w Modlinie i Łodzi

Warszawa-Modlin (WMI) – na to lotnisko, z uwagi na bliskość CPK wpływ będzie duży, co widać na mapach. Jednak oba lotniska mają mieć inny ruch, w Modlinie lowcosty, CPK tradycyjne i tranzyt. Likwidacja Chopina może wpłynąć pozytywnie na wyniki przewozowe lotniska w Modlinie, które jest najbliżej Warszawy. Dedykowane lowcostom lotnisko w Radomiu jest zdecydowanie dalej stolicy i część pasażerów będzie nadal korzystała z Modlina.

Łódź-Lublinek (LCJ) – tutaj widzimy największe zagrożenie powstaniem CPK, który będzie zlokalizowany pomiędzy Warszawą i Łodzią, a w momencie likwidacji lotniska Chopina będzie bliżej Łodzi niż wcześniej „Chopin”. Obszar oddziaływania centralnego portu w obu wariantach otacza lotnisko w Łodzi i zajmuje znaczą część obszaru województwa łódzkiego. W momencie oddania planowanych dróg i linii kolejowych obszar ciążenia znacznie się jeszcze zwiększy.

Wniosek

Patrząc z punktu widzenia władzy, która chce stworzyć wielki hub w postaci CPK, likwidacja lotniska Chopina w Warszawie powinna być priorytetem. W przeciwnym wypadku planowany projekt wielkiego lotniska może zakończyć się niepowodzeniem. Nie powinny budzić zdziwienia głosy w sprawie zakończenia działaności stołecznego portu w momencie otwarcia Centralnego Portu Lotniczego.

Co dalej?

Analiza została wykonana na modelu drogowym z obecnym układem sieci dróg szybkiego ruchu, który powinien być uaktualniony o przyszłą sieć drogową. Nie uwzględnia również docelowej sieci linii kolejowych do CPK. Należy też zaprognozować zmiany demograficzne w Polsce, które również powinny być wzięte pod uwagę. Dane do zaprognozowanej oferty miejsc w samolotach również powinny być zweryfikowane o bardziej wiarygodne liczby. Wskaźnik mobilności należy też zaktualizować w celu uzyskania lepszej dokładności wyników. W pełnej analizie należy również uwzględnić lotniska przygraniczne, szczególnie w okolicy Berlina.

Analizy dla portów lotniczych pokazują jak ważna jest dostępność transportowa. W analizie korelacji pokazaliśmy, że im większa liczba ludności mająca dobry dojazd do lotniska, tym większa liczba pasażerów.  W analizie konkretnych kierunków zbadano jaka jest konkurencja pomiędzy portami w zależności od liczby lotów w ciągu tygodnia.

[:]

analiza konkurencji analiza lokalizacji cpl dostępność czasowa dostępność drogowa dostępność lotnisk model huffa

Poprzedni artykułGdy zamkną supermarket na osiedlu - analiza konkurencji handlu detalicznegoAnaliza konkurencji sklepówNastępny artykuł Wybory samorządowe 2018 - kandydaci

Ostatnie wpisy

Mediana wieku w Polsce na mapach w latach 2018-20233 kwietnia 2025
Podatek od budynków mieszkalnych na mapie Polski17 sierpnia 2024
Wybory samorządowe 2024 na mapach24 maja 2024

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory

[:pl]Nasz darmowy kurs QGIS – online[:]

https://youtu.be/0ODhMo7DLZ0

Tagi

analiza konkurencji analizy geomarketingowe analizy przestrzenne analizy sieciowe animacje w qgis animowane mapy demografia dostępność czasowa dostępność drogowa dostępność lotnisk dostępność piesza geografia wyborcza geomarketing jakość życia lotniska mapa mapa emerytur mapa lotnisk mapa pochodzenia mieszkańców mapa przestępstw mapa rozwodów mapa urodzenia mapy mapy wyborcze mapy wyborów miejsce urodzenia model huffa nauka qgis porty lotnicze potencjał ludnościowy qgis rozwody saga gis wtyczki do qgis wybory wybory do sejmu wybory na mapach wybory prezydenckie wybory prezydenckie 2020 wybory prezydenta wybory samorządowe wybory samorządowe 2018 wynagrodzenia wynagrodzenia na mapie wynagrodzenia w polsce

O nas

Analizujemy!

Badamy!

Doradzamy!

Szkolimy!

Kontakt

WB data
NIP: 9542164180
+48 501 951 227
info@wbdata.pl
08:00-17:00

Ostatnie wpisy

Mediana wieku w Polsce na mapach w latach 2018-20233 kwietnia 2025
Podatek od budynków mieszkalnych na mapie Polski17 sierpnia 2024
Wybory samorządowe 2024 na mapach24 maja 2024
Mapa przestępstw 202316 maja 2024
Wynagrodzenia w powiatach w 2022 roku na mapach11 maja 2024

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory
MAMY 10 LAT! 2014-2024 WBdata.pl

Ostatnie wpisy

Mediana wieku w Polsce na mapach w latach 2018-20233 kwietnia 2025
Podatek od budynków mieszkalnych na mapie Polski17 sierpnia 2024
Wybory samorządowe 2024 na mapach24 maja 2024

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaNie wyrażam zgody