[:pl]
Dzisiaj wpis o lotniskach, a mianowicie o ich dostępności czasowej i liczbie pasażerów oraz korelacji między tymi miarami. Zastanawiamy się czy liczba pasażerów portów lotniczych w Polsce jest skorelowana z ich dostępnością czasową i liczbą mieszańców w najbliższej strefie dostępności.
Dane o liczbie pasażerów portów lotniczych pochodzą ze strony Urzędu Lotnictwa Cywilnego, z kolei dane o liczbie mieszkańców w strefie do 20 minut zostały obliczone w naszej analizie dostępności lotnisk w 2015 roku na podstawie modelu szybkiego.
Nazwa Portu | dostępność do 20 minut | 2016 | 2015 |
---|---|---|---|
1. Chopina w Warszawie | 2 013 387 | 12 795 356 | 11 186 688 |
2. Kraków – Balice | 1 076 143 | 4 974 676 | 4 208 661 |
3. Katowice – Pyrzowice | 1 080 279 | 3 201 654 | 3 044 017 |
4. Wrocław – Strachowice | 679 067 | 2 371 621 | 2 269 216 |
5. Poznań – Ławica | 755 271 | 1 689 200 | 1 477 318 |
6. Łódź – Lublinek | 927 789 | 241 256 | 287 620 |
7. Gdańsk im. L. Wałęsy | 862 540 | 3 986 410 | 3 687 885 |
8. Szczecin – Goleniów | 69 920 | 467 437 | 412 162 |
9. Bydgoszcz – Szwederowo | 434 433 | 322 135 | 318 817 |
10. Rzeszów – Jasionka | 340 326 | 662 024 | 641 146 |
11. Zielona Góra – Babimost | 60 951 | 8 745 | 15 550 |
12. Warszawa / Modlin | 94 700 | 2 859 191 | 2 589 286 |
13. Lublin | 458 593 | 376 755 | 264 070 |
14. Radom – Sadków | 302 673 | 8 965 | 670 |
15. Olsztyn- Mazury | 32 762 | 41 290 | 0 |
Dane o liczbie pasażerów lotnisk pochodzą ze strony Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Korelacja jest miarą zależności między dwoma zbiorami danych, która pozwala określić czy dane z jednego zbioru zmieniają się w podobny sposób jak z drugiego. Wartość korelacji zmienia się od -1 do 1. Wartość 1 oznacza pełną korelację dodatnią, a -1 pełną korelację ujemną, 0 oznacza brak korelacji.
Korelację zbadaliśmy dla dostępności lotnisk z 2015 roku i danych o liczbie pasażerów dla 2015 i 2016 roku. Dla 2015 roku korelacja wynosi 0,85 , a dla 2016 roku 0,847. Oznacza to dużą korelację pomiędzy zbiorami danych z liczbą mieszkańców stref dostępności oraz liczbą pasażerów poszczególnych lotnisk. Jeśli wyłączyć lotnisko Chopina z badania współczynnika korelacji, to wartość ta wynosi odpowiednio dla roku 2016 0,64, a dla 2015 0,6477.
Dodatkowo postanowiliśmy zbadać różnicę pomiędzy potencjałem demograficznym lotnisk, a rzeczywistą liczbą pasażerów w polskich portach lotniczych. W tabeli podano pozycję danego lotniska (od najwyższej) w zależności od liczby mieszkańców w strefie do 20 minut od lotniska w drugiej kolumnie. Kolumny trzecia i czwarta zawierają pozycję lotniska w zależności od liczby pasażerów w 2016 i 2015 roku. Ostatnie dwie kolumny obrazują różnice pozycji między liczbą mieszkańców strefy dwudziestominutowej od lotniska, a liczbą pasażerów w 2016 i 2015 roku.
Tabelę można interpretować w taki sposób, że potencjał demograficzny lotniska w Łodzi jest niewykorzystany. Obrazuje to pozycja lotniska wg liczby pasażerów w 2016, która jest o 8 pozycji gorsza niż pozycja pod względem potencjału demograficznego. Oczywiście trzeba zdawać sobie sprawę, że nie żyjemy w próżni i należy brać pod uwagę bliskość lotniska Okęcie, które jest wielkim konkurentem łódzkiego Lublinka. Analiza konkurencji lotnisk była przez nas badana pod koniec 2014 roku.
Z drugiej strony strony lotnisko w Modlinie ma wyższą pozycję jeśli chodzi o liczbę pasażerów, niż jego potencjał demograficzny. Trzeba zaznaczyć, że wzięto tu pod uwagę jedynie 20-minutowy obszar dojazdu. Niedaleko leży Warszawa i duża część jej mieszkańców również korzysta Modlina.
W literaturze zakłada się, że obszary oddziaływania lotnisk wynoszą średnio 2 godziny, czyli tyle średnio dojeżdżają pasażerowie na lotnisko. Oczywiście jest to miara średnia i poszczególni klienci portów lotniczych przemierzają różną drogę do lotniska. Powodów jest wiele, od ceny biletów, przez częstotliwość połączeń, czas przesiadek, po możliwość dotarcia na lotniska transportem zbiorowym.
[:]