[:pl]
W analizie poruszono zagadnienie wyboru, przez potencjalnego pasażera, lotniska wylotu do portu lotniczego we Frankfurcie, który jest oknem na świat dla wielu polskich pasażerów linii lotniczych. Wykorzystano możliwości, jakie niesie model Huffa, w badaniu konkurencji między portami lotniczymi, pod względem siły przyciągania potencjalnych pasażerów.
Dla pasażera najważniejsza jest oferta linii lotniczych, dostępność do lotnisk oraz cena biletu. W badaniu wzięto pod uwagę ofertę oraz dostępność czasową do lotnisk. Miarą oferty jest liczba lotów w 2015 roku. Im większa liczba lotów w ciągu dnia, tym atrakcyjniejsza oferta dla klienta linii lotniczych.
Największą ofertę w 2015 roku miało, co oczywiste, lotnisko Chopina. Z lub do Frankfurtu wykonano prawie 5 tys. rejsów operacji startu i lądowania. Na drugim miejscu było lotnisko Balice, z ofertą o połowę mniejszą. Ponad 500 lotów rocznie mniej niż w Balicach, wykonano z/na lotnisko Pyrzowice.
Najmniejszą ofertę miały lotniska w Lublinie i Rzeszowie, po około 300 rejsów w 2015 roku.
W sumie, z wszystkich polskich lotnisk, wykonano ponad 15 tys. operacji do/z lotniska we Frankfurcie nad Menem (FRA).
Dostępność drogowa badanych lotnisk oraz ich oferta zdeterminowały zasięg oddziaływania lotnisk w zakresie lotów na trasie do/z Frankfurtu. To oznacza, że z wyznaczonych obszarów jest największe prawdopodobieństwo wyboru przez mieszkańca, danego portu lotniczego, który planuje polecieć do portu lotniczego we Frankfurcie. Im lepsza oferta, tym większy obszar oddziaływania portu lotniczego. Warstwica 50% wyznacza obszar, na którym znajdujące się tam lotnisko staje się lotniskiem pierwszego wyboru przy planowaniu podróży do Frankfurtu lub przez Frankfurt.
Największa oferta lotniska w Warszawie przekłada się na największy obszar jego oddziaływania i największą liczbę potencjalnych pasażerów. Obszar o największym prawdopodobieństwie (powyżej 50%) obejmuje całe województwo mazowieckie oraz częściowo tereny województw ościennych.
W tym miejscu należy podkreślić, że w analizie zostały zbadane tylko polskie lotniska. Ma to znaczenie dla województw, które graniczą z krajami, szczególnie unijnymi, z których też wykonywane są loty do Frankfurtu. Obszary oddziaływania zmieniłyby swoje granice.
Tradycyjnie największa rywalizacja ma miejsce na południu kraju, między lotniskami Balice i Pyrzowice. Można powiedzieć, że oba lotniska podzieliły się granicą pomiędzy województwami małopolskim i śląskim. Zdecydowanie większy obszar oddziaływania ma krakowskie lotnisko z uwagi na większą ofertę i większą odległość od konkurencji ze wschodu (Rzeszów-Jasionka). Obszar oddziaływania gdańskiego lotniska jest większy niż obu lotnisk Balice i Pyrzowice, mimo mniejszej oferty, którego powodem jest brak konkurencji w promieniu ok. 150 km.
Najciekawsza jest walka o pasażera z terenów o prawdopodobieństwie poniżej 50%, który ma czasem do kilku lotnisk podobną odległość. Wtedy niuanse mogą decydować o wyborze portu lotniczego.
Taką analizę można wykonać badając istniejące połączenia, jak i modelować potencjał planowanych połączeń wśród konkurencyjnych lotnisk w bliższym, a także dalszym otoczeniu.
[:]