Cztery lata temu umieściłem krótki wpis z mapami zmotoryzowania mieszkańców powiatów w latach 2009-2012. Teraz postanowiłem powtórzyć analizę i zbadać szerzej zagadnienie, zwłaszcza, że obecnie bardzo dużo mówi się o klimacie, zanieczyszczeniu powietrza. A przede wszystkim o smogu, który jest dokuczliwy podczas zimniejszej części roku. Samochody, oprócz palenia w piecach, są jedną z przyczyn tworzenia się smogu.
W 2002 roku w Polsce zarejestrowanych było 11 milionów samochodów, 15 lat później było to już 22,5 mln. Najwięcej w województwie mazowieckim 2002 roku prawie 1,7 mln, a w 2017 prawie 3,5 mln samochodów osobowych. Drugie pod względem liczby samochodów było województwo śląskie, a trzecie wielkopolskie. Najmniej samochodów było w województwach podlaskim, opolskim i lubuskim.
Inaczej przedstawia się wskaźnik liczby samochodów na 1000 mieszkańców. W 2002 roku najwięcej samochodów było w województwie wielkopolskim (352). Drugie województwo mazowieckie miało 329 samochodów na 1000 mieszkańców, trzecie małopolskie 307. Województwem o najmniejszej liczbie samochodów na 1000 mieszkańców miało podkarpackie 237, następnie warmińsko-mazurskie (239), świętokrzyskie (251) i lubelskie (253).
Piętnaście lat później średnia liczba samochodów na 1000 mieszkańców województw w każdym z nich przekraczała liczbę 500 sztuk. Na pierwsze miejsce wyszło województwo mazowieckie (648), minimalnie mniej miało województwo wielkopolskie w zaokrągleniu również 648, na trzecie miejsce awansowało opolskie osiągając 626 samochodów na 1000 mieszkańców. Na ostatnim miejscu znalazło się podlaskie z 503 samochodami osobowymi na 1000 Podlasian.
Jeśli chodzi o sytuację w powiatach w 2017 roku w można zaobserwować koncentrację większej liczby samochodów w powiatach centralnej Polski, szczególnie dużo samochodów osobowych na 1000 mieszkańców jest w powiatach województwa wielkopolskiego oraz na zachód od Warszawy. Można tylko domyślać się przyczyn takiego stanu rzeczy.
Dane pochodzą z Banku Danych Lokalnych Głównego Urzędu Statystycznego.