[:pl]
Podczas opisywania analizy dotyczącej pierwszego wyboru portu wylotu w przypadku podróży do Frankfurtu, wpadłem na pomysł zanalizowania trasy czarterowej do Dominikany. Z uwagi na to, iż bezpośrednie loty do Dominikany wykonywane są z dwóch portów lotniczych w Polsce (WAW i KTW), to oferta jest taka sama. Przyjąłem, że klient jednego z wiodących biur podróży, będzie miał do wyboru wylot z Okęcia lub z Pyrzowic. Z obu portów lotniczych operuje samolot szerokokadłubowy i wykonuje bezpośredni lot.
W związku z tym, w badaniu metodą modelu Huff’a, najbardziej istotna będzie tutaj dostępność danego lotniska. Takie badanie odpowiada na pytanie, z którego lotniska klient biura podróży skorzysta, mając taką samą ofertę z dwóch lotnisk w Polsce. Ciekawe jak podzieli się nasz kraj pomiędzy te dwa porty lotnicze.
Biorąc pod uwagę lokalizację lotniska w Warszawie i Pyrzowicach oraz układ sieci drogowej, lotnisko w stolicy powinno mieć większy zasięg oddziaływania.
I rzeczywiście tak jest. Mapa z wynikiem analizy odpowiada na to pytanie i potwierdza przypuszczenia. Lotnisko w Warszawie obejmuje swoim zasięgiem (powyżej 50% prawdopodobieństwa) praktycznie 10 województw, z kolei pyrzowickie lotnisko ma „dla siebie” całą południową Polskę. Doskonale widoczny jest tu wpływ autostrady A4 i A1 na dostępność lotniska Katowice Airport.
W analizie nie wzięto pod uwagę lotnisk spoza naszego kraju, a mających ofertę czarterową na Dominikanę. Na podstawie tak wyznaczonych obszarów, można obliczyć liczbę ludności mieszkających w zasięgu oddziaływania lotnisk pod względem stopnia prawdopodobieństwa wyboru portu, a także liczbę potencjalnych klientów. Taką analizę można wykonać badając istniejące połączenia, jak i modelować potencjał planowanych połączeń.
[:]