WB data
  • Home
  • Oferta
    • Geomarketing – analiza lokalizacji
    • Catchment Area – obszar oddziaływania
    • Dane przestrzenne – wektorowe i rastrowe
    • Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko
    • Mapa potrzeb zdrowotnych
  • Szkolenia specjalistyczne
    • Szkolenia GIS
      • Szkolenie QGIS Premium
      • Szkolenia QGIS – Kurs indywidualny lub grupowy
      • Szkolenie QGIS – Kurs dwudniowy
      • Szkolenie QGIS – poziom średnio zaawansowany
      • Szkolenie QGIS – poziom zaawansowany
      • Szkolenie QGIS i SAGA GIS – poziom podstawowy
    • Szkolenia specjalistyczne GIS
      • Szkolenie QGIS i arkusz kalkulacyjny
      • Szkolenie QGIS w gospodarowaniu i wycenie nieruchomości
      • Szkolenie QGIS w planowaniu strategicznym
      • Szkolenie QGIS w planowaniu przestrzennym
      • Szkolenie QGIS w planowaniu przestrzennym – Premium
      • Analiza danych w QGIS
      • Szkolenie QGIS w badaniu i ochronie środowiska
      • Szkolenie QGIS w branży OZE
      • Szkolenie QGIS dla zarządców infrastruktury liniowej
      • Szkolenie QGIS dla zarządzających infrastrukturą komunalną
      • Szkolenie Animacje w QGIS
      • Szkolenie MS SQL SERVER
      • Szkolenie „QGIS w analizie zagospodarowania i odprowadzania wód opadowych”
    • Szkolenia QGIS z Pythonem
      • Szkolenia QGIS z Python’em – poziom podstawowy
      • Szkolenie QGIS z Pythonem – poziom średnio zaawansowany
      • Szkolenia QGIS z Pythonem – poziom zaawansowany
    • Szkolenia z arkusza kalkulacyjnego
      • Szkolenie – Excel podstawy
      • Szkolenie – Excel średnio zaawansowany
      • Szkolenie QGIS i arkusz kalkulacyjny
  • O nas
  • Blog
  • Kontakt
14 czerwca 2017 przez Wojciech Brol
analizy gis

Analiza dostępności przystanków komunikacji zbiorowej na przykładzie Katowic

Analiza dostępności przystanków komunikacji zbiorowej na przykładzie Katowic
14 czerwca 2017 przez Wojciech Brol
analizy gis

[:pl]

Jedną z miar jakości życia jest dobra komunikacja publiczna. Z kolei jakość komunikacji publicznej zależy od czasu dotarcia do najbliższego przystanku, częstotliwości kursowania, ceny biletów, a także czystości i wieku taboru. W tej analizie skupimy się na dostępności do przystanków komunikacji publicznej, która jest reprezentowana przez autobusy i tramwaje.

W przyszłości zbadamy również komunikację kolejową, jednak najpierw musi ona zostać rozbudowana o nowe przystanki kolejowe w pobliżu skupisk ludzkich przy osiedlach i uczelniach. Co przyczyni się do większej roli tej gałęzi transportu w codziennym przemieszczaniu się mieszkańców na terenie miasta.
W tej analizie poruszymy aspekt dostępności do przystanków autobusowych i tramwajowych na terenie miasta Katowice. Sieć autobusowa na terenie miasta jest o wiele bardziej rozbudowana, niż sieć tramwajowa.

Mapa przedstawia przebieg linii autobusowych i tramwajowych na terenie miasta Katowice
Mapa przedstawia przebieg linii autobusowych i tramwajowych na terenie miasta Katowice

Sieć tramwajowa zlokalizowana jest głównie w północnej i centralnej części Katowic. Tylko jedna linia przebiega na południe Katowic, zostanie ona też wydłużona do osiedla Bażantowo.

Sieć autobusowa dociera do każdej dzielnicy miasta. Najwięcej linii autobusowych, co łatwe do przewidzenia, przebiega przez śródmieście. Ta dzielnica ma też jeden z największych  wskaźników dostępności do przystanków autobusowych i tramwajowych. Prym wiedzie tutaj Dąb, z prawie 100 procentowych obszarem w pięciominutowym czasie dojścia do któregoś z przystanków komunikacji miejskiej.

Tabela przedstawia odsetek powierzchni dzielnic Katowic z czasem dojścia do przystanków komunikacji publicznej.
Tabela przedstawia odsetek powierzchni dzielnic Katowic z czasem dojścia do przystanków komunikacji publicznej.

Z tabeli wynika, że największy odsetek powierzchni z najgorszą dostępnością do przystanków komunikacji publicznej jest w dzielnicach Murcki i Podlesie. W tym miejscu należy mieć na względzie również tereny nie zamieszkałe i zajęte np. przez lasy, należałoby takich terenów nie uwzględniać. Już po zobaczeniu mapy widać, że w Murckach dostępność do przystanków jest lepsza niż w Podlesiu, z uwagi na mniejsze rozproszenie zabudowy. Dzielnice z rozproszoną zabudową mają przeważnie gorszą dostępność do przystanków, tak jest też w katowickich dzielnicach, szczególnie w Podlesiu czy Brynowie.

Pod tym linkiem dostępny jest plik *.pdf z mapami przedstawiającymi dostępność czasową do przystanków komunikacji publicznej na terenie danej dzielnicy.

Dzięki tym mapom łatwo można znaleźć białe plamy, czyli miejsca w których należałoby dodać przystanki komunikacji publicznej lub przesunąć bliżej skupisk ludzkich, nowych osiedli.

[:]

dostępność czasowa dostępność komunikacji publicznej dostępność piesza

Poprzedni artykułCentralny Port Lotniczy - jaka lokalizacja?Gdzie może być zlokalizowany Centralny Port Lotniczy?Następny artykuł Dostępność komunikacji publicznej w Trójmieście [mapa]Dostępność do przystanków komunikacji publicznej w Trójmieście

Ostatnie wpisy

Mediana wieku w Polsce na mapach w latach 2018-20233 kwietnia 2025
Podatek od budynków mieszkalnych na mapie Polski17 sierpnia 2024
Wybory samorządowe 2024 na mapach24 maja 2024

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory

[:pl]Nasz darmowy kurs QGIS – online[:]

https://youtu.be/0ODhMo7DLZ0

Tagi

analiza konkurencji analizy geomarketingowe analizy przestrzenne analizy sieciowe animacje w qgis animowane mapy demografia dostępność czasowa dostępność drogowa dostępność lotnisk dostępność piesza geografia wyborcza geomarketing jakość życia lotniska mapa mapa emerytur mapa lotnisk mapa pochodzenia mieszkańców mapa przestępstw mapa rozwodów mapa urodzenia mapy mapy wyborcze mapy wyborów miejsce urodzenia model huffa nauka qgis porty lotnicze potencjał ludnościowy qgis rozwody saga gis wtyczki do qgis wybory wybory do sejmu wybory na mapach wybory prezydenckie wybory prezydenckie 2020 wybory prezydenta wybory samorządowe wybory samorządowe 2018 wynagrodzenia wynagrodzenia na mapie wynagrodzenia w polsce

O nas

Analizujemy!

Badamy!

Doradzamy!

Szkolimy!

Kontakt

WB data
NIP: 9542164180
+48 501 951 227
info@wbdata.pl
08:00-17:00

Ostatnie wpisy

Mediana wieku w Polsce na mapach w latach 2018-20233 kwietnia 2025
Podatek od budynków mieszkalnych na mapie Polski17 sierpnia 2024
Wybory samorządowe 2024 na mapach24 maja 2024
Mapa przestępstw 202316 maja 2024
Wynagrodzenia w powiatach w 2022 roku na mapach11 maja 2024

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory
MAMY 10 LAT! 2014-2024 WBdata.pl

Ostatnie wpisy

Mediana wieku w Polsce na mapach w latach 2018-20233 kwietnia 2025
Podatek od budynków mieszkalnych na mapie Polski17 sierpnia 2024
Wybory samorządowe 2024 na mapach24 maja 2024

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaNie wyrażam zgody