Na kilka tygodni przed premierą opracowania “Dostępność polskich lotnisk 2015”, przedstawiamy analizę dostępności drogowej portów lotniczych u naszych zachodnich sąsiadów. Niemcy mają więcej lotnisk niż Polska, a także więcej pasażerów.
W 2014 roku na niemieckich lotniskach odprawiono ponad 200 milionów pasażerów, to prawie dziesięciokrotnie więcej niż w naszym kraju. Głównymi “sprawcami” są tu porty-huby we Frankfurcie i Monachium, przez które przewinęło się prawie 100 milionów pasażerów.
Pierwsza mapa przedstawia dostępność drogową 25 najważniejszych niemieckich lotnisk. Kolorami przedstawiono czas dojazdu do dwóch godzin, co jest traktowane jako obszary oddziaływania lotnisk. Jest to czas, na który może sobie pozwolić większość pasażerów udających się dalej samolotem. Jak widać, zdecydowana większość obszaru Niemiec, pokryta jest obszarem do maksymalnie dwóch godzin dojazdu transportem drogowym.

Na podstawie dostępności drogowej wyznaczono obszary 25 lotnisk o najlepszym czasie dojazdu, tzw. closest point. Są to obszary z których najszybciej dociera się do danego lotniska.

Dzięki wyznaczeniu obszarów o danej dostępności transportowej można obliczyć liczbę ludności zamieszkałą na nich, która może stanowić dużą część potencjalnych pasażerów. Oczywiście, w przypadku portów-hubów, duża część pasażerów tylko przesiada się i nie są to mieszkańcy okolic tych portów.
Dla przykładu wyznaczono liczbę osób zamieszkującą strefę do 20 minut dojazdu samochodem do każdego z lotnisk. Na pierwszym miejscu uplasował się port lotniczy Berlin-Tegel, w okolicach którego, mieszka 3,4 mln osób, drugi jest Düsseldorf Airport z prawie 3,3 mln osób. Trzeci jest Berlin-Schönefeld z ponad 2,8 mln okolicznych mieszkańców, tutaj należy się uwaga, że dla berlińskich lotnisk, z uwagi na bliskość występują obszary kanibalizacji. To obszary, na których obszary oddziaływania lotnisk nachodzą na siebie i mieszkańcy tych terenów mają równie blisko na oba lotniska. Najmniej osób mieszka wokół lotniska Frankfurt-Hahn, nieco ponad 100 tysięcy.
Porównując strefy 20-minutowe lotnisk polskich i niemieckich widać zdecydowaną przewagę tych drugich. W Polsce tylko lotnisko w Warszawie może pochwalić się liczbą ludności powyżej 1 miliona osób w najbliższej strefie. W Niemczech takich lotnisk jest dziewięć, a powyżej dwóch milionów cztery.
Analiza została sporządzona bez uwzględnienia kongestii transportowej. To tylko przykład analiz, które można bardzo szczegółowo opisywać i obliczać w wielu wariantach, a także obliczać liczbę ludności w różnych zakresach czasowych. Wizualizować można w małej lub wielkiej skali, w zależności od potrzeb.