WB data
  • Home
  • Oferta
    • Geomarketing – analiza lokalizacji
    • Catchment Area – obszar oddziaływania
    • Dane przestrzenne – wektorowe i rastrowe
    • Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko
    • Mapa potrzeb zdrowotnych
  • Szkolenia specjalistyczne
    • Szkolenia GIS
      • Szkolenie QGIS Premium
      • Szkolenia QGIS – Kurs indywidualny lub grupowy
      • Szkolenie QGIS – Kurs dwudniowy
      • Szkolenie QGIS – poziom średnio zaawansowany
      • Szkolenie QGIS – poziom zaawansowany
      • Szkolenie QGIS i SAGA GIS – poziom podstawowy
    • Szkolenia specjalistyczne GIS
      • Szkolenie QGIS i arkusz kalkulacyjny
      • Szkolenie QGIS w gospodarowaniu i wycenie nieruchomości
      • Szkolenie QGIS w planowaniu strategicznym
      • Szkolenie QGIS w planowaniu przestrzennym
      • Szkolenie QGIS w planowaniu przestrzennym – Premium
      • Analiza danych w QGIS
      • Szkolenie QGIS w badaniu i ochronie środowiska
      • Szkolenie QGIS dla zarządców infrastruktury liniowej
      • Szkolenie QGIS dla zarządzających infrastrukturą komunalną
      • Szkolenie Animacje w QGIS
    • Szkolenia z arkusza kalkulacyjnego
      • Szkolenie – Excel podstawy
      • Szkolenie – Excel średnio zaawansowany
      • Szkolenie QGIS i arkusz kalkulacyjny
  • O nas
  • Blog
  • Kontakt
22/10/15 przez Wojciech Brol
analizy dla portów lotniczych, analizy gis

Dostępność drogowa niemieckich lotnisk

Dostępność drogowa niemieckich lotnisk
22/10/15 przez Wojciech Brol
analizy dla portów lotniczych, analizy gis

Na kilka tygodni przed premierą opracowania “Dostępność polskich lotnisk 2015”, przedstawiamy analizę dostępności drogowej portów lotniczych u naszych zachodnich sąsiadów. Niemcy mają więcej lotnisk niż Polska, a także więcej pasażerów.

W 2014 roku na niemieckich lotniskach odprawiono ponad 200 milionów pasażerów, to prawie dziesięciokrotnie więcej niż w naszym kraju. Głównymi “sprawcami” są tu porty-huby we Frankfurcie i Monachium, przez które przewinęło się prawie 100 milionów pasażerów.
Pierwsza mapa przedstawia dostępność drogową 25 najważniejszych niemieckich lotnisk. Kolorami przedstawiono czas dojazdu do dwóch godzin, co jest traktowane jako obszary oddziaływania lotnisk. Jest to czas, na który może sobie pozwolić większość pasażerów udających się dalej samolotem. Jak widać, zdecydowana większość obszaru Niemiec, pokryta jest obszarem do maksymalnie dwóch godzin dojazdu transportem drogowym.

Mapa przedstawia czas dojazdu transportem drogowym do niemieckich lotnisk
Mapa przedstawia czas dojazdu transportem drogowym do niemieckich lotnisk

Na podstawie dostępności drogowej wyznaczono obszary 25 lotnisk o najlepszym czasie dojazdu, tzw. closest point. Są to obszary z których najszybciej dociera się do danego lotniska.

Mapa najbliższych czasowo obszarów niemieckich lotnisk
Mapa najbliższych czasowo obszarów niemieckich lotnisk

Dzięki wyznaczeniu obszarów o danej dostępności transportowej można obliczyć liczbę ludności zamieszkałą na nich, która może stanowić dużą część potencjalnych pasażerów. Oczywiście, w przypadku portów-hubów, duża część pasażerów tylko przesiada się i nie są to mieszkańcy okolic tych portów.
Dla przykładu wyznaczono liczbę osób zamieszkującą strefę do 20 minut dojazdu samochodem do każdego z lotnisk. Na pierwszym miejscu uplasował się port lotniczy Berlin-Tegel, w okolicach którego, mieszka 3,4 mln osób, drugi jest Düsseldorf Airport z prawie 3,3 mln osób. Trzeci jest Berlin-Schönefeld z ponad 2,8 mln okolicznych mieszkańców, tutaj należy się uwaga, że dla berlińskich lotnisk, z uwagi na bliskość występują obszary kanibalizacji. To obszary, na których obszary oddziaływania lotnisk nachodzą na siebie i mieszkańcy tych terenów mają równie blisko na oba lotniska. Najmniej osób mieszka wokół lotniska Frankfurt-Hahn, nieco ponad 100 tysięcy.

Porównując strefy 20-minutowe lotnisk polskich i niemieckich widać zdecydowaną przewagę tych drugich. W Polsce tylko lotnisko w Warszawie może pochwalić się liczbą ludności powyżej 1 miliona osób w najbliższej strefie. W Niemczech takich lotnisk jest dziewięć, a powyżej dwóch milionów cztery.

Analiza została sporządzona bez uwzględnienia kongestii transportowej. To tylko przykład analiz, które można bardzo szczegółowo opisywać i obliczać w wielu wariantach, a także obliczać liczbę ludności w różnych zakresach czasowych. Wizualizować można w małej lub wielkiej skali, w zależności od potrzeb.

analizy geomarketingowe dostępność czasowa dostępność drogowa niemieckie porty lotnicze porty lotnicze

Poprzedni wpisWynagrodzenia w Polsce na mapie - dynamika w latach 2002-2014Następny wpis Metody wizualizacji kartograficznej na przykładzie danych o przestępczości
Wojciech Brol
Geograf, podróżnik, miłośnik lotnictwa i fotografii. Absolwent Wydziału Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego i Systemów Informacji Geograficznej na Politechnice Śląskiej. Trener GIS, specjalizacja QGIS. #avgeek

Język:

  • Polski
  • English

Najnowsze wpisy

Nowy paczkomat – analiza przestrzenna – demografia06/03/21
Wynagrodzenia w powiatach w 2019 roku na mapach23/01/21
Dostępność kolei w Polsce19/12/20

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory

Nasz darmowy kurs QGIS – online

https://youtu.be/0ODhMo7DLZ0

Tagi

analiza konkurencji analiza lokalizacji cpl analizy geomarketingowe analizy przestrzenne analizy sieciowe animacje w qgis animowane mapy demografia dostępność czasowa dostępność drogowa dostępność komunikacji publicznej dostępność lotnisk dostępność piesza geografia wyborcza geomarketing jakość życia lotniska mapa mapa emerytur mapa lotnisk mapa pochodzenia mieszkańców mapa rozwodów mapa urodzenia mapy mapy wyborcze mapy wyborów miejsce urodzenia model huffa nauka qgis porty lotnicze potencjał ludnościowy qgis rozwody saga gis wtyczki do qgis wybory wybory do sejmu wybory na mapach wybory prezydenckie wybory prezydenckie 2020 wybory prezydenta wybory samorządowe wybory samorządowe 2018 wynagrodzenia wynagrodzenia w polsce

O nas

Analizujemy!

Badamy!

Doradzamy!

Szkolimy!

Kontakt

WB data
NIP: 9542164180
+48 501 951 227
info@wbdata.pl
24h

Zmień język:

  • Polski
  • English

Ostatnie wpisy

Nowy paczkomat – analiza przestrzenna – demografia06/03/21
Wynagrodzenia w powiatach w 2019 roku na mapach23/01/21
Dostępność kolei w Polsce19/12/20
Jak daleko jest do stacji kolejowej?11/11/20
NMT – badanie wysokości Rysów po polskiej stronie Tatr27/08/20

Popularne wpisy

Mapa rozwodów w Polsce 20140 comments
Lotnisko pierwszego wyboru w podróży do Frankfurtu0 comments
Ile jest parków narodowych w Polsce?0 comments
Potencjał ludnościowy polskich lotnisk0 comments
Najpopularniejsze imiona w 2019 roku na mapie0 comments

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory
2014-2020 WBdata.pl

Język:

  • Polski
  • English

Najnowsze wpisy

Nowy paczkomat – analiza przestrzenna – demografia06/03/21
Wynagrodzenia w powiatach w 2019 roku na mapach23/01/21
Dostępność kolei w Polsce19/12/20

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory