[:pl]
W tym wpisie przedstawię trasę z polskich lotnisk do największego portu niemieckiego – Frankfurtu. Przy okazji opracowania analizy lotniska pierwszego wyboru przy podróży do Frankfurtu zebrano dane statystyczne dotyczące połączeń lotniczych z Polski do Frankfurtu.
Dane statystyczne dotyczące lotów do/z lotniska we Frankfurcie pochodzą z Eurostatu i mogą się różnić, w zależności od lotniska wprowadzającego dane do bazy Europejskiego Urzędu Statystycznego. Zaobserwowane rozbieżności wynoszą około 1%, więc można przyjąć, że są bliskie prawdy. Proszę pamiętać, że tak naprawdę liczy się ogólny obraz sytuacji, a nie pojedyncze dane. Poza tym, obłożenie lotów (load factor – LF) nie przekłada się bezpośrednio na opłacalność połączenia.
Dla roku 2014 pozyskano dane dla 7, a dla 2015 z 9 polskich lotnisk. W 2014 roku pierwszy samolot Lufthansy z Frankfurtu wylądował w Porcie Lotniczym Lublin 3 lipca, a w Bydgoszczy 29 marca 2015 roku.
Wg Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w 2014 roku przewieziono na trasach z polskich lotnisk do/z Frankfurtu 1,22 mln pasażerów, rok później było to już 1,4 mln pasażerów. W danych Eurostatu liczba ta jest mniejsza o około 3%, z uwagi na brak m.in. danych z lotniska w Lublinie za 2014 rok.
Średnie wypełnienie samolotów na tych trasach wyniosło 72,1% w 2014 i 72,7% w 2015 roku.
Jak już wspomniano, w poprzednim wpisie dotyczącym oferty lotów do Frankfurtu i konkurencji lotnisk w tym zakresie, największą ofertę lotów do/z tego portu lotniczego miało stołeczne lotnisko Chopina (WAW). W 2014 roku oferowano 654 tys. miejsca w samolotach do/z Frankfurtu, w następnym roku oferowanie zwiększyło się o prawie 30 tys. foteli, czyli 4,5%. Wzrost liczby pasażerów, w tym czasie, wyniósł 4,8%, a obłożenie (load factor – LF) również nieznacznie się zwiększyło z 68,2% do 68,4%.
Tabela pokazuje zmianę oferowania i liczby pasażerów w latach 2014-2015.
Lotnisko wylotu/przylotu | zmiana oferowania w latach 2014/2015 |
zmiana liczby pasażerów w latach 2014/2015 |
WAW | 4,5% | 4,8% |
KRK | 16,4% | 15,1% |
KTW | 18,7% | 12,1% |
GDN | -13,0% | 2,8% |
WRO | 27,1% | 29,8% |
POZ | -3,8% | 8,5% |
RZE | 9,0% | 18,5% |
Drugie lotnisko, pod względem oferowania na trasie do/z Frakfurtu, to Kraków-Balice, z którego pasażerowie mieli do dyspozycji prawie 320 tys. foteli w 2014 roku i ponad 370 tys. foteli w 2015 roku. Oferowanie zwiększyło się o 16,4%, co przełożyło się na 15,1% wzrost liczby pasażerów. W 2014 roku LF wyniósł 76,6%, by rok później spaść o 0,9 pp.
Z lotniska Katowice-Pyrzowice oferowanie w latach 2014-2015 zwiększyło się o prawie 19%, co przełożyło się na 12,1% wzrost liczby pasażerów na tej trasie. Linie lotnicze Lufthansa oferowały 230 tys. foteli w 2014 roku i 273 tys. w 2015. Obłożenie spadło o prawie 4%, z 68,9% do 65,1% w 2015 roku, to największy spadek obłożenia spośród badanych lotnisk.
W najbardziej na północ wysuniętym polskim lotnisku Gdańsk-Rębiechowo, oferowanie spadło o 13%, z 137 tys. do 114 tys. w 2015 roku. Mimo spadku oferowania, liczba pasażerów zwiększyła się o 2,8%. A to z kolei, przełożyło się na największy LF w 2015 roku, spośród polskich lotnisk na trasie do Frankfurtu.
Linie lotnicze Lufthansa najbardziej zwiększyły swoją obecność na lotnisku Wrocław Strachowice, w latach 2014-2015 oferowanie wzrosło aż o 27,1%, przełożyło się to na prawie 30% wzrost liczby pasażerów. Mimo tak dużego wzrostu liczby foteli, obłożenie również wzrosło i wyniosło 77,2%.
Oferta lotniska Poznań-Ławica w przypadku lotów do/z Frankfurtu nad Menem zmniejszyła się o prawie 4% foteli, jednak liczba pasażerów zwiększyła się o 8,5%. W 2014 roku obłożenie oscylowało wokół 75%, by po roku zwiększyć się do 84,7%.
Z lotniska Rzeszów-Jasionka w 2014 roku oferowano około 70 tys. foteli, a w 2015 ponad 76 tys. (wzrost o 9%), a liczba pasażerów zwiększyła się o 18,5%. W 2014 roku obłożenie wyniosło 65,8%,a rok później już 71,5%. W przyszłym roku linie lotnicze Lufthansa kończą operacje do/z Frankfurtu i przenoszą je na inne niemieckie lotnisko – Monachium.
Do Frankfurtu można jeszcze dolecieć z lotniska Bydgoszcz-Szwederowo i Lublin. W 2015 roku te porty lotnicze miały podobną wielkość oferowania, około 30 tys. foteli. W Bydgoszczy było większe obłożenie, które wyniosło 57,3%, a w Lublinie 53,4%.
Pod tym linkiem dostępny jest wykres w większej rozdzielczości.
Dane statystyczne pochodzą z Eurostatu.
[:]