WB data
  • Home
  • Oferta
    • Geomarketing – analiza lokalizacji
    • Catchment Area – obszar oddziaływania
    • Dane przestrzenne – wektorowe i rastrowe
    • Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko
    • Mapa potrzeb zdrowotnych
  • Szkolenia specjalistyczne
    • Szkolenia GIS
      • Szkolenie QGIS Premium
      • Szkolenia QGIS – Kurs indywidualny lub grupowy
      • Szkolenie QGIS – Kurs dwudniowy
      • Szkolenie QGIS – poziom średnio zaawansowany
      • Szkolenie QGIS – poziom zaawansowany
      • Szkolenie QGIS i SAGA GIS – poziom podstawowy
    • Szkolenia specjalistyczne GIS
      • Szkolenie QGIS i arkusz kalkulacyjny
      • Szkolenie QGIS w gospodarowaniu i wycenie nieruchomości
      • Szkolenie QGIS w planowaniu strategicznym
      • Szkolenie QGIS w planowaniu przestrzennym
      • Szkolenie QGIS w planowaniu przestrzennym – Premium
      • Analiza danych w QGIS
      • Szkolenie QGIS w badaniu i ochronie środowiska
      • Szkolenie QGIS w branży OZE
      • Szkolenie QGIS dla zarządców infrastruktury liniowej
      • Szkolenie QGIS dla zarządzających infrastrukturą komunalną
      • Szkolenie Animacje w QGIS
      • Szkolenie MS SQL SERVER
      • Szkolenie „QGIS w analizie zagospodarowania i odprowadzania wód opadowych”
    • Szkolenia QGIS z Pythonem
      • Szkolenia QGIS z Python’em – poziom podstawowy
      • Szkolenie QGIS z Pythonem – poziom średnio zaawansowany
      • Szkolenia QGIS z Pythonem – poziom zaawansowany
    • Szkolenia z arkusza kalkulacyjnego
      • Szkolenie – Excel podstawy
      • Szkolenie – Excel średnio zaawansowany
      • Szkolenie QGIS i arkusz kalkulacyjny
  • O nas
  • Blog
  • Kontakt
6 listopada 2014 przez Wojciech Brol
analizy dla portów lotniczych, analizy gis

Dostępność drogowa polskich lotnisk

Dostępność drogowa polskich lotnisk
6 listopada 2014 przez Wojciech Brol
analizy dla portów lotniczych, analizy gis

[:pl]

Wpis stanowi kontynuację artykułu, który opisywał potencjał lotnisk obliczony na podstawie odległości w określonych buforach, czyli równej odległości od punktu. Nie brano wtedy pod uwagę sieci drogowej.

W tym wpisie głównym kryterium obliczenia dostępności lotnisk jest sieć drogowa Polski. Dane pochodzą z projektu OpenStreetMap (stan na wrzesień 2014) oraz z Centralnego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej.

Na podstawie prędkości różnego typu dróg, obliczono czas jaki potrzebny jest by dotrzeć do każdego z 14 portów lotniczych w Polsce.

Dostępność czasowa do polskich lotnisk - Accumulated cost. Dostępność portów lotniczych
Dostępność czasowa do polskich lotnisk.

Mając takie dane można wyznaczyć obszary zasięgu oddziaływania dwóch lub więcej lotnisk (obszary kanibalizacji). Na poniższej mapie przedstawiono obszary kanibalizacji wyznaczone po nałożeniu się zasięgu obszarów o dostępności 1 godziny do każdego portu lotniczego.

Drogowa dostępność czasowa - 60 minut, obszary kanibalizacji. Dostępność portów lotniczych
Drogowa dostępność czasowa – 60 minut, obszary kanibalizacji

Po wyznaczeniu obszarów zasięgu oddziaływania lotnisk można obliczyć ilu potencjalnych pasażerów mieszka w strefie dostępności transportem drogowym. Dla przykładu w poniższej tabeli przedstawiono liczbę ludności w strefie 20 i 60 minut od lotniska.

Ludność zamieszkująca w zasięgu lotnisk, 20 minut i 60 minut.
Ludność zamieszkująca w zasięgu lotnisk, 20 minut i 60 minut.

Z tabeli można również wywnioskować odległość danego portu od dużych miast – najbardziej jest to widoczne w Warszawie, gdzie Okęcie leży w Warszawie (WAW), a Warszawa-Modlin (WMI) poza stolicą.

Analiza została sporządzona bez uwzględnienia kongestii transportowej.

To tylko przykład analiz, które można bardzo szczegółowo opisywać i obliczać w wielu wariantach, a także obliczać liczbę ludności w różnych zakresach czasowych. Wizualizować można w małej lub wielkiej skali, w zależności od potrzeb.

Tutaj znajdziesz najaktualniejsze analizy dotyczące dostępności lotnisk.

[:en]This post is a continuation of the article, which described the potential of the airports, calculated based on the distances in certain buffers, i.e. equal distance from the point. The road network was not taken into account then.

In this post, the main criterion for calculating the accessibility to airports is Poland’s road network. The data comes from the OpenStreetMap project (status as of September 2014) and the Centre for Geodetic and Cartographic Documentation.

Based on the speed of different types of roads, the time needed to reach each of 14 airports in Poland has been calculated.

Time accessibility of Polish airports - Accumulated cost.
Time accessibility of Polish airports

With this data, it is possible to designate the areas within the impact range of two or more airports (cannibalisation areas). The following map shows the areas of cannibalisation, defined following overlapping the ranges of areas with accessibility of 1 hour to each airport.

Road time accessibility - 60 minutes, cannibalisation areas.
Road time accessibility – 60 minutes, cannibalisation areas.

Having specified the catchment areas of airports, the number of potential passengers who live in the area of accessibility by road can be calculated. For example, the following table shows the population in the zone of 20 and 60 minutes’ distance from the airport.

The population living at 20 minutes and 60 minutes distance from the airports.
The population living at 20 minutes and 60 minutes distance from the airports.

The table can also be used for inferring the distance between a given airport and big cities – this is most apparent in Warsaw, where Warsaw Chopin Airport is located in Warsaw (WAW), while Warsaw Modlin Airport (WMI) is located outside the Polish capital.

The analysis has been prepared without taking into account the transport congestion.

This is just an example of analyses that can be described in detail and calculated in many variants. Also, the number of people in different time ranges can be calculated. Visualisation may be carried out on a small or large scale, as needed.

[:]

analizy geomarketingowe analizy sieciowe dane rastrowe dane wektorowe dostępność czasowa dostępność drogowa geomarketing lotniska porty lotnicze saga gis wybory

Poprzedni artykułMapa przestępstw w PolsceNastępny artykuł Mapa zmotoryzowanych mieszkańców powiatów 2012

Ostatnie wpisy

Mediana wieku w Polsce na mapach w latach 2018-20233 kwietnia 2025
Podatek od budynków mieszkalnych na mapie Polski17 sierpnia 2024
Wybory samorządowe 2024 na mapach24 maja 2024

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory

[:pl]Nasz darmowy kurs QGIS – online[:]

https://youtu.be/0ODhMo7DLZ0

Tagi

analiza konkurencji analizy geomarketingowe analizy przestrzenne analizy sieciowe animacje w qgis animowane mapy demografia dostępność czasowa dostępność drogowa dostępność lotnisk dostępność piesza geografia wyborcza geomarketing jakość życia lotniska mapa mapa emerytur mapa lotnisk mapa pochodzenia mieszkańców mapa przestępstw mapa rozwodów mapa urodzenia mapy mapy wyborcze mapy wyborów miejsce urodzenia model huffa nauka qgis porty lotnicze potencjał ludnościowy qgis rozwody saga gis wtyczki do qgis wybory wybory do sejmu wybory na mapach wybory prezydenckie wybory prezydenckie 2020 wybory prezydenta wybory samorządowe wybory samorządowe 2018 wynagrodzenia wynagrodzenia na mapie wynagrodzenia w polsce

O nas

Analizujemy!

Badamy!

Doradzamy!

Szkolimy!

Kontakt

WB data
NIP: 9542164180
+48 501 951 227
info@wbdata.pl
08:00-17:00

Ostatnie wpisy

Mediana wieku w Polsce na mapach w latach 2018-20233 kwietnia 2025
Podatek od budynków mieszkalnych na mapie Polski17 sierpnia 2024
Wybory samorządowe 2024 na mapach24 maja 2024
Mapa przestępstw 202316 maja 2024
Wynagrodzenia w powiatach w 2022 roku na mapach11 maja 2024

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory
MAMY 10 LAT! 2014-2024 WBdata.pl

Ostatnie wpisy

Mediana wieku w Polsce na mapach w latach 2018-20233 kwietnia 2025
Podatek od budynków mieszkalnych na mapie Polski17 sierpnia 2024
Wybory samorządowe 2024 na mapach24 maja 2024

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaNie wyrażam zgody