Rok temu wpisem dostępność polskich lotnisk rozpoczęliśmy badanie polskich portów lotniczych pod względem czasu dojazdu oraz analizy konkurencji pod względem przestrzennym i aktualnej oferty.
Przez ostatni rok dopracowywaliśmy technologię i metodologię tego badania, a także testowaliśmy różne warianty, wyeliminowaliśmy też błędy. Wynikiem jest obecny artykuł, dostępność polskich lotnisk 2015. Surowe dane o drogach pozyskaliśmy jak zwykle z OpenStreetMap, nie boimy się tego napisać, jednej z najlepszych baz danych wektorowych w Polsce. Dane pochodzą z drugiej połowy października bieżącego roku.
Modele ruchu na drogach mogą być różne, standardowe, szybsze i wolniejsze, czyli te nie uwzględniające kongestii i z kongestią ruchu. Tutaj pokazano wyniki na podstawie modelu nieco szybszego, bez uwzględniania ruchu na drogach. Zobacz typy modeli ruchu
Od zeszłego roku, do obliczenia dostępności lotnisk, dodaliśmy lotnisko w Szymanach, które ma ruszyć już za kilka miesięcy. W wyniku pojawienia się tego portu lotniczego, zwiększy się dostępność do transportu lotniczego w województwie warmińsko-mazurskim. Jedynym województwem z dłuższym dojazdem do lotnisk pozostanie województwo podlaskie. Z kolei pobliskie województwo mazowieckie, może pochwalić się aż trzema portami lotniczymi. Co prawda lotnisko w Radomiu ma silną konkurencję, ale mamy nadzieję na przezwyciężenie niekorzystnych danych wejściowych lub przebudowanie funkcji lotniska na np. silne General Aviation lub pozyskanie linii lowcostowej i uruchomienie kierunków “emigracyjnych”.
Oprócz województwa podlaskiego, białe plamy (obszary powyżej 2 godzin dojazdu do lotnisk) widoczne są we wschodniej części województwa zachodniopomorskiego oraz na krańcach województw przygranicznych.

Dla zobrazowania potencjału lotnisk obliczono liczbę ludności w dwudziestominutowej strefie wokół nich. Największa liczba ludności zamieszkuje okolice Okęcia (2 mln), około miliona mają również lotniska w Balicach i Pyrzowicach oraz Łodzi. Najmniejszy potencjał w tej kategorii czasowej mają lotniska w Modlinie, Goleniowie, Babimoście oraz w Szymanach. W sumie, w Polsce, w dwudziestominutowej strefie wokół lotnisk, mieszka ponad 9 milionów osób.

Za pomocą czasu przejazdu do lotnisk wyznaczono ich obszary dostępności, czyli obszary do których dojeżdża się najkrócej (ang. closest point). Największy obszar closest point posiada lotnisko w Szymanach, z kolei najwięcej osób mieszka w obszarze lotniska w Pyrzowicach (prawie 5 mln.) oraz Okęcia (nieco ponad 4 mln.).

Obliczyliśmy również wskaźnik dostępności lotnisk wg województw, czyli odsetek terenów i mieszkańców województw w strefie godzinnej i dwugodzinnej od lotnisk. Nieistotna tu była ich lokalizacja, mogły być również poza danym województwem. Największy odsetek ludności w strefie godzinnej od lotnisk mieszka w województwach łódzkim, śląskim i mazowieckim (ponad 80%), natomiast w województwie podlaskim odsetek wynosi 0,01%. Z kolei w województwie łódzkim prawie 68% powierzchni znajduje się w godzinnym zasięgu od lotnisk. Poza tym powyżej 60% powierzchni znajduje się w województwach śląskim, małopolskim i mazowieckim. Najmniej tradycyjnie w województwie podlaskim.
W dwugodzinnej strefie dostępności do lotnisk, większość województw ma prawie 100% ludności, jedynie trzy województwa mają mniej niż 99% ludności w tej strefie. Województwo zachodniopomorskie ma 95,5%, warmińsko-mazurskie 95%, a ostatnie województwo podlaskie 27,5%.
Podsumowując należy się zastanowić czy w Polsce potrzebne są jeszcze lotniska międzynarodowe, ciągle zadajemy sobie to pytanie. Czy nasz kraj ma już wystarczające nasycenie portami lotniczymi? Problemy w Radomiu, niepewna przyszłość otwieranego wkrótce lotniska w Szymanach powodują większą potrzebę głębszych badań zapotrzebowania. Z drugiej strony jedynie nieco ponad milion osób mieszka w strefie powyżej dwóch godzin od lotnisk, głównie są to mieszkańcy województwa podlaskiego. Władze i mieszkańcy Białegostoku domagają się budowy lotniska od lat. Transport lotniczy jest bardzo kapitałochłonny i dlatego każda władza musi dobrze zbadać i wyliczyć czy będzie im się to opłacać.
Analiza została sporządzona na szybszym modelu prędkości i bez uwzględnienia kongestii transportowej oraz wpływu lotnisk naszych zagranicznych sąsiadów.
To tylko przykład analiz, które można bardzo szczegółowo opisywać i obliczać w wielu wariantach, a także obliczać liczbę ludności w różnych zakresach czasowych. Wizualizować można w małej lub wielkiej skali, w zależności od potrzeb.