WB data
  • Home
  • Oferta
    • Geomarketing – analiza lokalizacji
    • Catchment Area – obszar oddziaływania
    • Dane przestrzenne – wektorowe i rastrowe
    • Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko
    • Mapa potrzeb zdrowotnych
  • Szkolenia specjalistyczne
    • Szkolenia GIS
      • Szkolenie QGIS Premium
      • Szkolenia QGIS – Kurs indywidualny lub grupowy
      • Szkolenie QGIS – Kurs dwudniowy
      • Szkolenie QGIS – poziom średnio zaawansowany
      • Szkolenie QGIS – poziom zaawansowany
      • Szkolenie QGIS i SAGA GIS – poziom podstawowy
    • Szkolenia specjalistyczne GIS
      • Szkolenie QGIS i arkusz kalkulacyjny
      • Szkolenie QGIS w gospodarowaniu i wycenie nieruchomości
      • Szkolenie QGIS w planowaniu strategicznym
      • Szkolenie QGIS w planowaniu przestrzennym
      • Szkolenie QGIS w planowaniu przestrzennym – Premium
      • Analiza danych w QGIS
      • Szkolenie QGIS w badaniu i ochronie środowiska
      • Szkolenie QGIS dla zarządców infrastruktury liniowej
      • Szkolenie QGIS dla zarządzających infrastrukturą komunalną
      • Szkolenie Animacje w QGIS
    • Szkolenia z arkusza kalkulacyjnego
      • Szkolenie – Excel podstawy
      • Szkolenie – Excel średnio zaawansowany
      • Szkolenie QGIS i arkusz kalkulacyjny
  • O nas
  • Blog
  • Kontakt
10/11/15 przez Wojciech Brol
analizy dla portów lotniczych, analizy gis

Dostępność drogowa polskich lotnisk 2015

Dostępność drogowa polskich lotnisk 2015
10/11/15 przez Wojciech Brol
analizy dla portów lotniczych, analizy gis

Rok temu wpisem dostępność polskich lotnisk rozpoczęliśmy badanie polskich portów lotniczych pod względem czasu dojazdu oraz analizy konkurencji pod względem przestrzennym i aktualnej oferty.

Przez ostatni rok dopracowywaliśmy technologię i metodologię tego badania, a także testowaliśmy różne warianty, wyeliminowaliśmy też błędy. Wynikiem jest obecny artykuł, dostępność polskich lotnisk 2015. Surowe dane o drogach pozyskaliśmy jak zwykle z OpenStreetMap, nie boimy się tego napisać, jednej z najlepszych baz danych wektorowych w Polsce. Dane pochodzą z drugiej połowy października bieżącego roku.

Modele ruchu na drogach mogą być różne, standardowe, szybsze i wolniejsze, czyli te nie uwzględniające kongestii i z kongestią ruchu. Tutaj pokazano wyniki na podstawie modelu nieco szybszego, bez uwzględniania ruchu na drogach. Zobacz typy modeli ruchu

Od zeszłego roku, do obliczenia dostępności lotnisk, dodaliśmy lotnisko w Szymanach, które ma ruszyć już za kilka miesięcy. W wyniku pojawienia się tego portu lotniczego, zwiększy się dostępność do transportu lotniczego w województwie warmińsko-mazurskim. Jedynym województwem z dłuższym dojazdem do lotnisk pozostanie województwo podlaskie. Z kolei pobliskie województwo mazowieckie, może pochwalić się aż trzema portami lotniczymi. Co prawda lotnisko w Radomiu ma silną konkurencję, ale mamy nadzieję na przezwyciężenie niekorzystnych danych wejściowych lub przebudowanie funkcji lotniska na np. silne General Aviation lub pozyskanie linii lowcostowej i uruchomienie kierunków “emigracyjnych”.

Oprócz województwa podlaskiego, białe plamy (obszary powyżej 2 godzin dojazdu do lotnisk) widoczne są we wschodniej części województwa zachodniopomorskiego oraz na krańcach województw przygranicznych.

Dostępność drogowa polskich lotnisk - edycja 2015
Dostępność drogowa polskich lotnisk – edycja 2015

Dla zobrazowania potencjału lotnisk obliczono liczbę ludności w dwudziestominutowej strefie wokół nich. Największa liczba ludności zamieszkuje okolice Okęcia (2 mln), około miliona mają również lotniska w Balicach i Pyrzowicach oraz Łodzi. Najmniejszy potencjał w tej kategorii czasowej mają lotniska w Modlinie, Goleniowie, Babimoście oraz w Szymanach. W sumie, w Polsce, w dwudziestominutowej strefie wokół lotnisk, mieszka ponad 9 milionów osób.

Tabela zawiera liczbę mieszkańców dwudziestominutowych stref wokół lotnisk
Tabela zawiera liczbę mieszkańców dwudziestominutowych stref wokół lotnisk

Za pomocą czasu przejazdu do lotnisk wyznaczono ich obszary dostępności, czyli obszary do których dojeżdża się najkrócej (ang. closest point). Największy obszar closest point posiada lotnisko w Szymanach, z kolei najwięcej osób mieszka w obszarze lotniska w Pyrzowicach (prawie 5 mln.) oraz Okęcia (nieco ponad 4 mln.).

Mapa obszarów o najkrótszym czasie dotarcia do lotnisk (closest point)
Mapa obszarów o najkrótszym czasie dotarcia do lotnisk (closest point)

Obliczyliśmy również wskaźnik dostępności lotnisk wg województw, czyli odsetek terenów i mieszkańców województw w strefie godzinnej i dwugodzinnej od lotnisk. Nieistotna tu była ich lokalizacja, mogły być również poza danym województwem. Największy odsetek ludności w strefie godzinnej od lotnisk mieszka w województwach łódzkim, śląskim i mazowieckim (ponad 80%), natomiast w województwie podlaskim odsetek wynosi 0,01%. Z kolei w województwie łódzkim prawie 68% powierzchni znajduje się w godzinnym zasięgu od lotnisk. Poza tym powyżej 60% powierzchni znajduje się w województwach śląskim, małopolskim i mazowieckim. Najmniej tradycyjnie w województwie podlaskim.

W dwugodzinnej strefie dostępności do lotnisk, większość województw ma prawie 100% ludności, jedynie trzy województwa mają mniej niż 99% ludności w tej strefie. Województwo zachodniopomorskie ma 95,5%, warmińsko-mazurskie 95%, a ostatnie województwo podlaskie 27,5%.

Podsumowując należy się zastanowić czy w Polsce potrzebne są jeszcze lotniska międzynarodowe, ciągle zadajemy sobie to pytanie. Czy nasz kraj ma już wystarczające nasycenie portami lotniczymi? Problemy w Radomiu, niepewna przyszłość otwieranego wkrótce lotniska w Szymanach powodują większą potrzebę głębszych badań zapotrzebowania. Z drugiej strony jedynie nieco ponad milion osób mieszka w strefie powyżej dwóch godzin od lotnisk, głównie są to mieszkańcy województwa podlaskiego. Władze i mieszkańcy Białegostoku domagają się budowy lotniska od lat. Transport lotniczy jest bardzo kapitałochłonny i dlatego każda władza musi dobrze zbadać i wyliczyć czy będzie im się to opłacać.

Analiza została sporządzona na szybszym modelu prędkości i bez uwzględnienia kongestii transportowej oraz wpływu lotnisk naszych zagranicznych sąsiadów.

To tylko przykład analiz, które można bardzo szczegółowo opisywać i obliczać w wielu wariantach, a także obliczać liczbę ludności w różnych zakresach czasowych. Wizualizować można w małej lub wielkiej skali, w zależności od potrzeb.

analizy geomarketingowe analizy sieciowe dostępność czasowa dostępność drogowa geomarketing porty lotnicze

Poprzedni wpisMetody wizualizacji kartograficznej na przykładzie danych o przestępczościNastępny wpis Wybory do Sejmu 2015
Wojciech Brol
Geograf, podróżnik, miłośnik lotnictwa i fotografii. Absolwent Wydziału Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego i Systemów Informacji Geograficznej na Politechnice Śląskiej. Trener GIS, specjalizacja QGIS. #avgeek

36 komentarzy

Pingback: Analiza konkurencji polskich lotnisk na trasach do Londynu - WB data
Pingback: help writing essay
Pingback: dissertation ideas
Pingback: college application essay help online
Pingback: essay writing service reviews
Pingback: cheap custom essay papers
Pingback: write my thesis paper
Pingback: writing thesis paper
Pingback: how to write thesis proposal
Pingback: writing research paper help
Pingback: mơ đánh chết người đánh con gì
Pingback: pharmacy
Pingback: generic cialis cost
Pingback: viagra connect usa
Pingback: viagra connect
Pingback: white leaf
Pingback: muscle relaxant
Pingback: buying prescription drugs canada
Pingback: safe canadian online pharmacies
Pingback: viagra
Pingback: nằm mơ thấy phật bà quan âm
Pingback: mơ cãi nhau đánh con gì
Pingback: nằm mơ thấy ốc đánh con gì
Pingback: 사설토토
Pingback: 토토커넥트
Pingback: Fresh seafood for sale online
Pingback: FSU cornhole boards
Pingback: mơ thấy quả ổi đánh con gì
Pingback: mơ bị mất đồ
Pingback: Skrota bilen Trollhättan få pengar
Pingback: buy shop cialis 20mg
Pingback: generis cialis online overnight delivery
Pingback: Schlage BE365F manuals
Pingback: cialis without a rx
Pingback: Openeye EasyDVR manuals
Pingback: cialis20mg online

Komentarze są zamknięte.

Język:

  • Polski
  • English

Najnowsze wpisy

Wynagrodzenia w powiatach w 2019 roku na mapach23/01/21
Dostępność kolei w Polsce19/12/20
Jak daleko jest do stacji kolejowej?11/11/20

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory

Nasz darmowy kurs QGIS – online

https://youtu.be/0ODhMo7DLZ0

Tagi

analiza konkurencji analiza lokalizacji cpl analizy geomarketingowe analizy przestrzenne analizy sieciowe animacje w qgis animowane mapy demografia dostępność czasowa dostępność drogowa dostępność komunikacji publicznej dostępność lotnisk dostępność piesza geografia wyborcza geomarketing jakość życia lotniska mapa mapa emerytur mapa lotnisk mapa pochodzenia mieszkańców mapa rozwodów mapa urodzenia mapy mapy wyborcze mapy wyborów miejsce urodzenia model huffa nauka qgis porty lotnicze potencjał ludnościowy qgis rozwody saga gis wtyczki do qgis wybory wybory do sejmu wybory na mapach wybory prezydenckie wybory prezydenckie 2020 wybory prezydenta wybory samorządowe wybory samorządowe 2018 wynagrodzenia wynagrodzenia w polsce

O nas

Analizujemy!

Badamy!

Doradzamy!

Szkolimy!

Kontakt

WB data
NIP: 9542164180
+48 501 951 227
info@wbdata.pl
24h

Zmień język:

  • Polski
  • English

Ostatnie wpisy

Wynagrodzenia w powiatach w 2019 roku na mapach23/01/21
Dostępność kolei w Polsce19/12/20
Jak daleko jest do stacji kolejowej?11/11/20
NMT – badanie wysokości Rysów po polskiej stronie Tatr27/08/20
Porównanie I i II tury Wyborów Prezydenta 202013/07/20

Popularne wpisy

Jaki jest zasięg oddziaływania portu lotniczego w Berlinie na terenie Polski?63 comments
Wyniki wyborów do Sejmu 2019 na mapach59 comments
Ludność gmin w wieku produkcyjnym i nieprodukcyjnym58 comments
Koleje i drogi na świecie55 comments
Mapa rozwodów w Polsce54 comments

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory

Nasz darmowy kurs QGIS dla początkujących

https://youtu.be/UWdlqIKs_hk
2014-2020 WBdata.pl

Język:

  • Polski
  • English

Najnowsze wpisy

Wynagrodzenia w powiatach w 2019 roku na mapach23/01/21
Dostępność kolei w Polsce19/12/20
Jak daleko jest do stacji kolejowej?11/11/20

Kategorie

  • analizy dla portów lotniczych
  • analizy gis
  • ciekawostki
  • demografia
  • gospodarka
  • nauka gis
  • wybory
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaNie wyrażam zgody